Forrige Næste

Km 23,9 fra Svendborg
Km 13,8 fra Nyborg

  

Oversigt over stationer/trinbrætter i Nyborg Kommune på SNB. Ved at klikke på den ønskede station springes direkte til denne, hvis du ikke ønsker at tage hele turen fra Nyborg til Rygård


Øksendrup vist på ældre kort (1:20.000)


Øksendrup station. Postkort fra banens tidligste år. Stationen havde læssespor (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Øksendrup station set fra banesiden med gammelt stationsskilt "Oxendrup". Postkortbillede. Ikke dateret. Bevoksningen dækker endnu ikke hele facaden (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Øksendrup station sommeren 1963 med en del flere rejsende end normalt (Foto: Arne Kirkeby)

 

Øksendrup station set fra banesiden. Stationen lå på venstre side set fra Nyborg (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64) 

 

Øksendrup stationsskilt (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Øksendrup station lå på banens venstre side set fra Nyborg. Her set fra vejsiden (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Øksendrup station set fra syd (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Øksendrup station med tog fra Nyborg kort før banens ophør i 1964 (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Øksendrup station den 30. maj 1964 på banes sidste dag (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Øksendrup station 1954 set fra luften (Ophav: Cowi A/S)

 

Øksendrup. Her ses anlægsarbejde med ikke mindre end 37 personer på billedet. Må være taget i 1895-96 og syd for stationen hvor der var en længere udgravning (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Sporoptagning mellem Øksendrup og Rygaard vinteren 1964/65. Det krævede ikke en helt så stor arbejdsstyrke som på forrige foto ved banens bygning, da sporet skulle fjernes igen 70 år senere (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Øksendrup station med sporoptagningstoget bestående af Odsherredbanens M 20 i januar 1965 (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Øksendrup station med sporoptagningstoget set mod Nyborg januar 1965 (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

,,

Det stod i avisen for 127 år siden:

Middelfart Venstreblad den 3. aug. 1897

>> Uheld paa Banen.

Da Middagstoget fra Nyborg i Gaar passerede en Overkørsel i Nærheden af Øksendrup Station, ihjelkørte dette et Faar, som var kommen ind paa Skinnerne. Svendborg-Banen er som bekendt endnu ikke bevogtet <<

,,

Det stod i avisen for 127 år siden:

Middelfart Venstreblad den 27. okt. 1897

>> Togheld paa Svendborg-Nyborg Banen.

Da Godstoget, der afgaar her fra Nyborg Kl. 6,15 Eftermiddag, i Gaar var naaet til Øxendrup Station, sprang der pludselig et Vandrør paa Lokomotivet. Man forsøgte paa bedste Maade at udbedre Skaden for at faa Toget til Svendborg, og det lykkedes ogsaa saa vidt, at Toget naaede Bestemmelsesstedet med en god Times Forsinkelse. Ingen af Lokomotivpersonalet kom til Skade ved Uheldet <<


Tre måneder senere skete der et identisk uheld:

,,

Det stod i avisen for 126 år siden:

Middelfart Venstreblad den 25. jan. 1898

>> Maskinuheld paa Nyborg-Svendborg-Banen.

Nattoget fra Nyborg til Svendborg sidste Nat var Genstand for et kedeligt Maskinuheld. Da Toget nærmede sig Øksendrup Station, mærkede Lokomotivføreren, at der var sket Brud paa en eller anden Del af Maskinen. Ved Ankomsten til ovennævnte Station opdagedes det saa, at det var et Vandrør, der var sprunget, og at Vandet trængte ind i Fyrstedet. Maskinen var desaarsag utjenstdygtig, og der maatte rekvireres Hjælpemaskine fra Nyborg. Denne ankom efter ca. 5 Kvarters Forløb, og de taalmodige Passagerer - hvoraf der var usædvanlig mange - maatte finde sig i det ufrivillige Ophold. Kl. ca. 2,25 ankom Toget til Svendborg medførende den havarerede Maskine <<

 

Avisen skriver ikke hvilket lokomotiv, det drejede sig om. SNB havde fire ens maskiner leveret af Arnold Jung Lokomotivfabrik i Tyskland. En af dem, SNB 3 - senere SNB 21 og navngivet "Nyborg", ses på ovenstående foto fra o. 1905. Det var almindelig kendt, at vandrørene ofte lækkede. På et tidspunkt satte pressen spørgsmålstegn ved, om de indkøbte lokomotiver overhovedet var gode nok. Alligevel nåede de at køre mange tusinde km (Foto: Jernbanemuseet)

,,

Det stod i avisen for 126 år siden:

Fyns Social-Demokrat den 23. nov. 1898

>> 50 polske Piger

afrejste i Forgaars fra Øxendrup Station. De har arbejdet paa forskellige sydfynske Herregaarde <<

,,

Det stod i avisen for 125 år siden:

Horsens Avis den 21. jun. 1899

>> Dræbt under Toget.

En Stationsforstander overkjørt.

En højst uhyggelig Ulykke er i Forgaars Aftes passeret paa Svendborg-Nyborg-Banen. Stationsforstander Knudsen i Øxendrup, der fra 1ste Juli var bleven ansat som Stationsforstander i Sæby, havde været i Gudme og kjørte hjemad, staaende paa Maskinen, med det Kl. 9 fra Svendborg afgaaende Tog.

Da Toget var naaet Øxendrup Station, vilde han springe af, inden det endnu holdt, men har ikke beregnet det høje Spring fra Maskinen; han faldt og kom ind under Toget. I samme Nu gav Lokomotivføreren Kontradamp, men det forreste Hjul paa den efter Maskinen følgende Vogn var allerede gaaet over hans venstre Ben tæt ved Hoften. I en forfærdelig Tilstand blev den Ulykkelige trukken frem; hans Hustru, der fra Vinduet i Stationsbygningen havde set Ulykken, kom ilende til, og ved Tilstedeværendes Hjælp blev der lagt en foreløbig Forbinding om det lemlæstede Ben, hvorefter han blev lagt i Toget for at transporteres til Nyborg. Samtidig telefoneredes der til Nyborg efter Lægeassistance og Sygevogn ved Ankomsten, og da Toget henved en halv Time efter kjørte ind til Nyborg Station, var der her to Læger tilstede, som i den bestilte Sygevogn fik Stationsforstanderen transporteret til Sygehuset.

Man var øjeblikkelig paa det Rene med, at en Amputation af Benet tæt ved Hoften vilde være uundgaaelig, men allerede faa Timer efter afgik Knudsen ved Døden <<

,,

Det stod i avisen for 122 år siden:

Aarhuus Stifts-Tidende den 18. maj 1902

>> En Hurtigløber.

Et ungt Menneske fra Svendborg, der forleden skulde rejse en Tur til Slagelse, var saa uheldig, at Hatten blæste af ham ved Øksendrup Station. Han vilde nødig miste sin Hat og sprang af Toget, men imidlertid kørte dette, og der var da intet andet for ham at gøre end at bruge sine Ben bedst muligt - hvilket han da ogsaa gjorde saa godt, at da han naaede Nyborg, havde han anvendt tre Kvarter til den omtrent halvanden Mil lange Vej <<

,,

Det stod i avisen for 120 år siden:

Demokraten den 1. nov. 1904

>> Blodbad paa Svendborg-Nyborg-Banen.

Da nogle polske Piger forleden Aften passerede Jærnbaneleddet ved Anhof, glemte de at lukke det. Følgen var, at hele Forpagter Willumsens Hjord af Ungkvæg, over 60 i Tallet, gik ind paa Banen, og da Nattoget fra Nyborg kom farende, kørte det ind i Flokken. 6 Kvier blev dræbt paa Stedet og et Par Stykker let saaret. Resten slap derfra med Livet. Kvæget var forsikeret <<

 

Gården Anhof havde to markoverkørsler, som kan ses på plankortet fra 1895. Påkørslen må været sket et af de to steder

,,

Det stod i avisen for 106 år siden:

Fyens Stiftstidende den 23. jul. 1918

>> Indbrud paa en Station.

Igaar Middags kravlede en Tyv ind gennem et Vindu paa Øksendrup Station, medens Stationsforstanderen et Øjeblik var borte fra Kontoret.

Tyven tog Pengekassen, som indeholdt 300 Kr., med sig, men da Kassen var laaset, opgav han dette Forsøg paa uretmæssig Formueforøgelse og kastede den fra sig i en Mark tæt ved Stationen, hvor man kort efter fandt den. Tyven er ikke funden endnu <<

 

Tyven viste sig senere at være en 15-årig dreng, der ikke kunne få låsen op

,,

Det stod i avisen for 90 år siden:

Fyens Stiftstidende den 8. jul. 1934

>> 10 Tdr. Land Hundegræsfrø brændt.

Igaar Eftermiddags antændtes en Mark paa ca. 20 Tdr. Land med stakket Hundegræsfrø. Marken er beliggende mellem Øxendrup Station og Glorupvej.

Marken hører til Glorups Jorder.

Ilden, der formodes at være opstaaet ved Gnister fra Lokomotivet for et Grustog paa Banen, bredte sig over et Areal paa ca. 10 Tdr. Land, paa hvilket det stakkede Græsfrø ødelagdes.

Skaden er meget betydelig <<

,,

Det stod i avisen for 88 år siden:

Fyens Stiftstidende den 24. feb. 1936

>> Flere Tog kørt fast paa Svendborg-Nyborg Banen.

Nyborg-Svendborg-Banen er, som sædvanlig, i disse Snestormsdage Sydfyenske Baners Smertensbarn.

Toget, der ordinært skulde afgaa fra Nyborg 6,40 Morgen, kom igaar afsted med en Times Forsinkelse, efter at have passeret Øksendrup Station kørte Toget fast i en Snedrive, og det var umuligt at komme videre.

Toget blev ført tilbage til Øksendrup Station, og en Del af de ca. 20 Rejsende tog ind paa Øksendrup Kro, da de fik besked om, at Toget ikke kunde gennemføres, før Banen var ryddet af Sneplov fra Svendborg.

Toget, der afgaar fra Svendborg mod Nyborg 7.30 Morgen, kørte ogsaa fast i en Drive ved Gudme. Toget returnerede til Gudme Station, hvor de rejsende opholdt sig til Banen blev ryddet. Det blev en lang Ventetid for de to Togs Passagerer, idet Banens Sneplov først kom igennem ved 3-Tiden.

Toget fra Nyborg kom ind paa Svendborg Station Kl. 4,15 Efterm., altsaa efter en ca. 9 Timers Rejse. De Rejsende var alle ved godt Humør og havde taget Ventetiden som en ekstra Søndagsoplevelse, en enkelt Rejsende, der skulde videre til Nakskov, var knap saa glad ved Situationen, da der ikke kunde loves Forbindelse dertil igaar.

Toget til Nyborg, der havde siddet ved Gudme Station kom ogsaa ind til Nyborg ved 4-Tiden <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 28. mar. 1965

>> Skilte - men ingen bane.


(Foto: Fynskebilleder.dk)

Nyborg-Svendborgbanen eksisterer ikke mere, men de officiellle skilte, som markerer de tidligere jernbaneoverskæringer paa Østfyn, er endnu ikke fjernet. For bilister, der er fremmede paa egnen, virker det lidt skødesløst at lade skiltene blive staaende langs vejene, naar banen er nedlagt. Her ses paa det ene billedet et skilt, som i Øksenbjerg markerer en ubevogtet jernbaneoverskæring, paa det andet billede "jernbanelegemet", som kun bestaar af en strimmel bar jord. Bagest i billedet den gamle stationsbygning. Kommunerne prøver at finde ud af, hvem der skal fjerne skiltene og eventuelt have dem overdraget. I sin tid har kommunerne faaet dem tilsendt og opsat dem paa egen regning. Man vil imidlertid ikke uden videre kassere skiltene, idet de sandsynligvis kan bruges andre steder. Men kunne kommunerne ikke camouflere dem ved eventuelt at give dem en sæk over hovedet? <<

 

(Foto: Fynskebilleder.dk)

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 28. aug. 1965

>> Blomster paa perronen.


Efterhaanden minder kun de gamle stationsbygninger om, at der engang har kørt en jernbane mellem Nyborg og Svendborg. De er ikke lige kønne, alle de gamle stationer, men naturen gør, hvad den kan for at skjule det. Her kan man mellem de klatrende ranker lige akkurat skimte, at det er Øksendrup Station, der er ved at gro til, og i forgrunden, hvor der førhen var perron, blomstrer nu margueriterne <<

 

 

Øksendrups første stationsforstander fra 1897 til 1899 var Christian Julius Knudsen født i Nyborg den 19/11-1871, død på sygehuset i Nyborg den 20/6-1899, 27 år gammel, efter et ulykkestilfælde på stationen 

Næste stop: GLORUP


til oversigtskortet