Forrige Næste

Km 26,1 fra Svendborg
Km 11,6 fra Nyborg

  

Oversigt over stationer/trinbrætter i Nyborg Kommune på SNB. Ved at klikke på den ønskede station springes direkte til denne, hvis du ikke ønsker at tage hele turen fra Nyborg til Rygård


Frørup vist på ældre kort (1:20.000)


Næste station lå i Frørup eller mere præcist 1,5 km øst for landsbyen. Stationen havde et 170 m langt krydsningsspor og læssespor. Frørup station var en ”uegentlig togfølgestation”. Begrebet overtages af DSB. Hermed menes stationer, hvor togpersonalet er behjælpelige med togkrydsninger. Frørup var den sidste af denne type stationer, der forsvandt med banens nedlæggelse 30. maj 1964.  

 

Frørup station på postkort 1906 set mod Slude/Nyborg. Stationen havde oprindelig kun et 100 m langt sidespor længere ude i venstre side. Først i 1951 blev der etableret et rigtigt krydsningsspor til højre (Ophav: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Frørup station - luftfoto fra banesiden. Årstal ukendt men sandsynligvis fra 1930'erne (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Frørup station set mod Slude/Nyborg 1964. Det i 1951 etablerede krydsningsspor med elektrisk sporskifte ses til højre (Ophav: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Frørup station set den modsatte vej i 1964 - mod Øksendrup/Svendborg. Det er krydsningssporet til venstre (Ophav: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Frørup station set fra banesiden. Stationen lå på højre side set fra Nyborg (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Frørup stationsskilt (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Frørup station set fra luften 1936-38 mod Slude/Nyborg. Det er Lergård til højre. Forrest ses Frørupvej, som krydser banen (Ophav: Sylvest Jensen)

 

Frørup station oktober 1963. To MP'ere krydser hinanden. MP 543 på vej mod Nyborg. Motorvognen blev bygget af Frichs, Århus i 1934 og ophugget 1969. Stationen var den sidste såkaldte "uegentlige togfølgestation". Togførerne måtte deltage i togkrydsninger, da der ikke var sikkerhedsuddannet personale på stationen (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Frørup station med varehuset set mod Øksendrup/Svendborg (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Frørup station set mod Slude/Nyborg (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Frørup station 15. maj 1964 kl. 13:52. Togkrydsning mellem iltog 184 fra Nyborg til venstre og iltog 181 fra Svendborg til højre (Foto: Otto Høj Madsen)

 

Frørup. Indkørselssignalet til stationen set fra syd

(Ophav: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Frørup station set fra luften 1954 (Ophav: Cowi A/S)

,,

Det stod i avisen for 128 år siden:

Social-Demokraten den 10. jul. 1896

>> En af de ved Udgravningen paa Svendborg-Nyborg-Banelinien paa Frørup Mark paa Fyn beskæftigede Arbejdere, Jørgen Jensen fra Langaa, kom i Mandags meget slemt til Skade, ved at en Del Jord skred ned over ham og begravede ham. Det viste sig, at han havde faaet det ene Laar af Led og Benet brækket samt Kravebenet forskudt. Det farligste var dog, at han havde faaet indvendig Skade; han spytter Blod og henligger i de voldsomste Smerter.

Samme Dag kom en anden Jernbanearbejder til Skade paa Fyn ved Bønkel, saa han maatte føres til Sygehuset i Nyborg, og ved Hesselager skete ligeledes et Uheld, vel af mindre alvorlig Art, men som dog krævede Lægehjælp <<

,,

Det stod i avisen for 127 år siden:

Fyens Stiftstidende den 25. mar. 1897

>> Beskikkelser. Under 23de Marts er Stationsmester ved Frørup Jernbanestation under Svendborg Amt A.J. Hansen allernaadigst beskikket til Vejer og Maaler ved bemeldte Station for den Tid, han maatte fungere som Stationsmester ved samme <<

 

En vejer og måler er en person eller virksomhed, der foretager uvildig vejning, tælling, prøvetagning og inspektion af store partier handelsvarer i forbindelse med overdragelse fra sælger til køber. De første danske vejere og målere blev udnævnt af Christian 5. i 1683

,,

Det stod i avisen for 126 år siden:

Fyns Social-Demokrat den 31. dec. 1898

>> Ikke Tider at brænde Lys i.

At Svendborg-Nyborg-Banen just ikke er et af de Foretagender, hvor Aktionærerne strax kan vente at høste Guld i Skæppevis af deres Penge, er jo ikke nogen Hemmelighed. Og at Administrationen er noget sparsommeligt anlagt, maa de Rejsende som oftest bekende. Saaledes kom en Dame for nogen Tid siden ind paa Frørup Station 1 Times Tid før Togets Afgang her til Byen. Paa Stationen og i Ventesalen var der ganske mørkt, naar undtages Stationsforstanderens private Lejlighed og Kontor.

Damen tillod sig da høfligt at henstille til Stationsforstanderen, om der ikke maatte blive tændt Lys i Ventesalen, da det just ikke var videre behageligt at sidde saa længe i et ravende Mørke. Det kunde han dog paa ingen Maade tillade; det var et urimeligt Ønske, og han fandt det var store Ting, at de Rejsende kunde komme ind i en Ventesal; det var saagu' ikke Tider til at brænde Lys i.

Denne Administrationens Karrighed skal nok forøge Trafikken <<

,,

Det stod i avisen for 124 år siden:

Fyens Stiftstidende den 29. jan. 1900

>> Svendborg-Nyborg-Banen. Fra 1. Februar at regne er hidtidværende Bestyrer af Rygaard Station, Portør Christiansen ansat som Stationsmester ved Frørup Station, og Stations- og Banemester Andersen er fra samme Dato forflyttet fra Frørup til Rygaard Station i samme Egenskab <<

,,

Det stod i avisen for 122 år siden:

Fyens Stiftstidende den 14. maj 1902

>> Et Kjøretøj paa Banelinien. Da Formiddagstoget fra Svendborg til Nyborg var naaet Frørup Station igaar, kom der Melding fra Slude Holdeplads, at en for en Enspændervogn forspændt Hest havde taget Flugten ad Banelinien mod Frørup. Toget kørte derfor med al mulig Forsigtighed ad Slude til, men forinden man naaede dertil, opdagedes Vognen liggende i Grøften i en temmelig molesteret Forfatning. Hesten var sluppen ud paa en Mark, hvor en Banefunktionær havde indfanget den <<

,,

Det stod i avisen for 113 år siden:

Kolding Social-Demokrat den 22. jul. 1911

>> 400 Kr. stjaalet paa Frørup Station. Paa Frørup Jernbanestation paa Svendborg-Nyborgbanen er der forrige Nat begaaet Indbrud. Tyven har stjaalet en Pengekasse, der stod paa et Bord, og som indeholdt 400 Kroner. Man har intet spor af Gerningsmanden <<

 

Alligevel lykkedes det at opklare tyveriet to år efter:

,,

Det stod i avisen for 111 år siden:

Fyens Stiftstidende den 11. jun. 1913

>> Indbrud paa Frørup Station er lavet af den onde Maler.

For ca. 2 Aar siden blev der en Nat begaaet Indbrud paa Frørup Station, hvor Pengekassen og en Del Frimærker blev stjaalen. Tyvens samlede Udbytte var ca. 400 Kr., og den tømte Pengekasse blev funden henkastet paa en Mark i Svindinge.

Nu har den i Ringe hjemmehørende, i Aarhus arresterede Maler Højlund tilstaaet ogsaa at have forøvet dette Tyveri <<

,,

Det stod i avisen for 109 år siden:

Fyens Stiftstidende den 8. dec. 1915

>> Slagsmaal ved Frørup Station.

For nogle Dage siden kom et Par unge Mennesker fra Frørup i Klammeri med en Portør ved Frørup Station, og det endte med, at den ene af de unge Mennesker slog Portøren i Ansigtet med en Stok, saaledes at der fremkom en mindre Hudafskrabning, der blødte lidt.

Slagmaalets Efterspil har nu fundet Sted i Vinding Herreds Politiret, hvor det unge Menneske, der slog Portøren, maatte betale en Bøde af 10 Kr. til Politikassen. Naar han slap med en saa forholdsvis ringe Bøde, skyldtes det den Omstændighed, at Portøren ikke selv kunde betragtes som helt sagesløs <<

,,

Det stod i avisen for 98 år siden:

Langelands Social-demokrat den 21. apr. 1926

>> En sendrægtig Læge.
Da Middagstoget fra Svendborg til Nyborg i Søndags holdt ved Frørup Station, stod en Banearbejder, Marius Hansen, Porthusvej, Svendborg, og dennes 7-aarige Søn ud af Toget. Uheldigvis kom Faderen til at smække Kupédøren i, netop som Sønnen havde fat i denne. Derved kom Fingrene paa den ene Haand i Klemme og blev slemt læderede, ligesom det yderste Led paa en af Fingrene blev klemt af.
Faderen og Sønnen fortsatte med Toget til Nyborg for at faa Forbindelse med en Læge, og fra Slude Station blev telefoneret til Kredslæge Lemming, at Faderen kom op til ham for at faa Haanden forbundet.
Den stakkels Dreng led selvfølgelig meget, inden han efter lang Tids Forløb kom op til Kredslægen. Her maatte han - efter hvad Faderen beretter - imidlertid vente et helt Kvarter, inden Hr. Lemming kom tilstede og lagde en foreløbig Forbinding, der langtfra mildnede den forpinte Dreng, der havde haft et ret stort Blodtab paa Vejen.
Først da Faderen senere paa Dagen kom til Svendborg, fik hans Dreng paa Svendborg Sygehus anlagt en ordentlig Forbinding. Drengen, hvis Navn er Gunnar, befinder sig iøvrigt i sit Hjem <<

,,

Det stod i avisen for 96 år siden:

Fyens Stiftstidende den 6. sep. 1928

>> Alvorligt Toguheld paa Svendborg-Nyborg-Banen. Motorvognen blev afsporet.

Motortoget, der afgaar fra Nyborg mod Svendborg Kl. 21,35, var inat ude for et meget alvorligt Uheld.

Da Toget var naaet en Kilometer syd for Frørup Station viste der sig pludselig en Flok Køer, som havde forvildet sig ind paa det uindhegnede Banelegeme. Føreren af Motorvognen bremsede haardt, men Vognen havde dog faaet saa megen Fart paa, at et Sammenstød ikke blev undgaaet. Motorvognen ramte flere af Køerne og gik hen over den ene af dem, hvorved Vognens bageste Hjul afsporedes.

Der var en snes Passagerer med Toget, og de fik ved Stødet nogle Knubs, men heldigvis kom ingen Mennesker alvorligt til Skade.

Fra Nyborg udsendtes saa hurtigt som muligt et Hjælpetog, som tog Passagererne fra det fra Svendborg kommende Tog, der jo ikke kunde komme forbi Ulykkesstedet, med til Nyborg, medens Svendborg-Toget returnerede med det forulykkede Togs Passagerer. Forsinkelsen blev ca. 1 Time.

Kl. 2½ inat var Motorvognen sat paa Sporet igen og Banen var atter farbar.

Uheldet, der jo kunde have faaet meget alvorligere Følger, viser tydeligt Faren ved at have uindhegnede Baner og løsgaaende Kreaturer <<

,,

Det stod i avisen for 95 år siden:

Lolland-Falster Social-Demokrat den 13. sep. 1929

>> Tyveri fra Jernbanestationen.
Paa Frørup Station opdagede man i Aftes, at der manglede 250 Kr. i Seddelrummet. Man mener, at Tyveriet er begaaet, medens Stationspersonalet var beskæftiget med Ekspedition af et Tog. Man mistænker en ung Mand, som i Nyborg har vekslet en større Seddel, for Tyveriet <<

,,

Det stod i avisen for 94 år siden:

Fyens Stiftstidende den 20. okt. 1930

>> Alvorlig Ulykke iaftes ved Frørup Station.

En Husmand springer af Toget og falder saa uheldigt, at han faar det ene Skinneben kørt over.

Da Toget iaftes var afgaaet fra Frørup St. og kun var naaet ca. 100 Skridt fra Perronen, sprang Husmand Hans Hansen fra Frørup og hans Hustru af Toget.

Hustruen, som efter det hidtil oplyste sprang først, kom godt fra det farlige Spring, hvorimod Hans Hansen forfejlede Springet og faldt saa uheldigt, at han kom ind under Toget og fik sit ene Skinneben kørt over.

Umiddelbart efter at Ulykken var sket blev den meldt til Togføreren, der standsede Toget og fik den haardt medtagne Mand bragt hen til Frørup Station, hvor Stationens Folk tog sig af ham. Der blev ringet til Ambulancen fra Nyborg og til Læge, men Ambulancen kom først og førte Hansen i stærkt lidende Tilstand til Nyborg Sygehus. Hans Tilstand er meget alvorlig.

Aarsagen til Ulykken kan kun være den, at Hans Hansen og Hustruen, der skulde af ved Frørup, ikke har lagt mærke til, at de var naaet hertil, før Toget er kommet igang. Toget holdt den sædvanlige Tid paa Stationen, og Farten kan ikke, selv om det kun var et lille Tog, have været særligt stærkt, da de foretog det skæbnesvangre Spring <<

,,

Det stod i avisen for 93 år siden:

Langelands Social-Demokrat den 18. aug. 1931

>> Motortog kolliderer med en Bil.
Da Motortoget fra Nyborg til Svendborg i Gaar Formiddags Kl. 9.23 havde forladt Frørup Station, paakørte det ved Overskæringen umiddelbart syd for Stationen en Olje-Bil, M. 2872, tilhørende "Det forenede Olje-Kompagni", Odense.
Ved Sammenstødet borede Motortogets Buffer sig ind i Bilens Forparti, der ødelagdes.
Ingen Mennesker kom til Skade. Falck transporterede den havarerede Bil til Odense <<

,,

Det stod i avisen for 85 år siden:

Nyborg Avis den 19. jan. 1939

>> Indbrud paa Frørup Station i Nat.

Tyvene transporterede Pengeskabet bort; men det lykkedes ikke at bryde det op.

I Nat er der begaaet Indbrud paa Frørup Jernbanestation.

Uden at beboerne har hørt Støjen derfra, er det lykkedes Tyvene at brække det ca. 100 kg tunge Pengeskab, der var fastboltet til Gulvet, løst, og bære det ud. De har derefter transporteret Pengeskabet et Hundrede Meter hen ad Jernbanelinien, og har her forsøgt at bryde det op. Imidlertid er Forsøget mislykkedes, antagelig fordi Tyvene ikke har turdet bruge mere Tid til Arbejdet. Ogsaa Tilbagetoget skulde jo helst foregaa dækket af Mørket. Deres eneste Udbytte har været en Frimærkekasse, indeholdende 3-4 Kr.

Tyveriet opdagedes ved 5,30-Tiden i Morges, og Kriminalpolitiet fra Nyborg var hurtigt paa Pletten. Resultatet af Undersøgelserne blev en del gode Fodaftryk, og tillige konstateredes det, at Tyvene har skaffet sig det nødvendige Værktøj fra et Arbejdsskur ved Banelinien tæt ved Stationen <<

,,

Det stod i avisen for 76 år siden:

Fyns Social-Demokrat den 24. nov. 1948

>> Paavirket Odense-bilist paakørt af motortog ved Frørup station.

Bilisten, der "tog chancen", blev slynget ud af vognen og havnede i en vandfyldt grøft, men slap med lettere kvæstelser.

Da motortoget fra Svendborg efter Nyborg i aftes ved 23.30-tiden var ved at køre ind på Frørup station, paakørte det i en blinklyssikret overskæring en personbil, ført af installatør Peter Julius Berthelsen, Nørrevænget 20, Odense. Ved paakørslen blev bilen slynget helt rundt, og Berthelsen, som var alene i vognen, kastedes ud af denne og havnede i en vandfyldt grøft.

Efter at toget var bragt til standsning, ilede nogle rejsende og togpersonalet straks til og hjalp den chokerede bilist op af grøften. Installatør Berthelsen blødte en del fra kødsaar i ansigtet, ligesom han havde faaet en lettere hjernerystelse. Derudover var han imidlertid tilsyneladende sluppet meget heldigt fra ulykken.

Efter at togpersonalet havde anlagt en foreløbig forbinding, kom en tilkaldt læge til stede og overtog den videre behandling. Der blev foretaget en spiritusprøve, som viste, at bilisten var lettere paavirket. Overskæringens blinkfyr havde fungeret upaaklageligt, hvilket bilisten ogsaa indrømmede, men i sin opstemte tilstand mente han, at han kunne naa at smutte over overskæringen, før toget passerede <<

 

 

Frørups første stationsmester fra 1897 til 1899 var Anders Jørgen Hansen født den 21/5-1872 i Stenløse, Odense Amt. Fra den 4/1-1919 navneændring til Anders Jørgen Klingstrup. Flyttede i 1899 til Asnæs som stationsforstander på OHJ (Odsherreds Jernbane)

 

Fra Frørup fortsatte banen i sydlig retning og passerede en ådal med Kongshøj Å, hvor der udførtes store jordarbejder. Åen passeredes på en flot kvadersten-bro mod Øksendrup


Næste stop: ØKSENDRUP


til oversigtskortet