Nyborg H/Færgehavn set gennem mit kamera i 1970'erne og 90'erne
Nyborg H og Nyborg Færgehavn blev nedlagt sommeren 1997 i forbindelse med åbningen af den faste tog-forbindelse over/under Storebælt. Nyborg fik en ny station placeret øst for den gamle
Nyborg Færgehavn havde sit eget billetsalgssted, og var et af de sidste, der solgte de gamle karakteristiske papbilletter - også kaldet edmonsonske billetter - så sent som i 1991 (billetten til venstre). Husker konduktøren i regionaltoget på Sjælland studsede, da han så billetten og sagde: "Den slags ser vi ellers ikke mere". Senere blev der udstedt de fra 80'erne kendte papirbilletter, der ses til højre
1977 (for 47 år siden)
5. aug. 1977 Nej, det er ikke anlægget af den faste forbindelse over Storebælt der er gået i gang, men derimod anlægget af et nyt bredt færgeleje hvor det tidligere 4. leje lå. Det nye leje var nødvendigt af hensyn til de tre nye IC-færger, der havde to spor over broklappen. Der blev ikke anlagt flere brede lejer. Hvis uheldet var ude, kunne der ikke køres tog til og fra færgen. Man havde indrettet det gamle 3. leje så færgerne kunne lægge til der, og passagererne i det mindste kunne gå fra borde. Tidligere disponeredes over fire færgelejer, så projektet var lidt vovet, men gav så vidt vides ikke anledning til større problemer.
10. nov. 1977 Lyntog
med MA 467 kører om bord på IC-færgen "Prins Henrik" (bygget
1974) i
2. leje. Det var ikke normalt, dette leje blev benyttet af persontogene.
(MA 467 ankom til København den 4/12-65, sølvmalet 1983/84, udrangeret
5/2-90, foræret
til Polen i 1992 og ophugget i 1995)
1978 (for 46 år siden)
28. apr. 1978 Nedbrydning af de overdækkede gangbroer ved 4. leje i forbindelse med anlæg af nyt bredt færgeleje
10. maj 1978 Gangbroerne mellem 4. og 5. leje lige før nedbrydning. Nogle ældre Carlsberg-reklamer anes stadig på træværket
17. jun. 1978 Det nye brede færgeleje medførte en større sporomlægning. Her set fra et punkt mellem 3. og 4. leje
3. aug. 1978 "Korsør" på vej ind i 2. leje. Færgen var fra 1927 og allerede i 1978 51 år gammel men stadig i drift dog kun som gods- og reservefærge. De rejsende var utilfredse med at skulle sejle med veteranfærger og havde fået nye IC-færger i form af "Dronning Margrethe II" (1973) og "Prins Henrik" (1974), da det trak ud med den faste forbindelse. "Korsør" blev solgt til et skrotfirma i 1981 for næsten 600.000 kr. og senere ophugget i Spanien. Der var ellers planer om at bevare den for eftertiden; men Statens Museumsråd mente, den gamle færge var uinteressant!
3. aug. 1978 "Korsør" lige ankommet i 2. leje. Til venstre ses lidt af færgen "Nyborg" fra 1931, der var oplagt
3. aug. 1978 "Korsør" og "Nyborg" ved 2. leje. Der rangeres godsvogne ombord på "Korsør". Standeren foran "Nyborg" med de fem felter viste færgernes afgangstid. Da der kun var fire lejer, er feltet yderst til højre tomt
4. aug. 1978 Udsigt mod færgehavnen fra Den Høje Bro
8. aug. 1978 Dagligdag på Nyborg H sommeren 1978 set fra Den Høje Bro
11. aug. 1978 Banegården set fra vejsiden. En gul bybus er også kommet med. Gelænderet mellem fortov og græsplæne er senere fjernet, og der er opsat et bænk/bordsæt på græsset. Den grå kasse nederst til højre indeholdt en redningskrans, hvis nogen skulle være så uheldig at falde i voldgraven
29. aug. 1978 Lidt usædvanlig transport i færgehavnens 2. leje lige ankommet med færgen "Fyn" fra 1947. Selv om postvæsenets diligencer for længst var afskaffet blev der kørt fra København til Århus i anledning af Den Gamle By's 50 års jubilæum. Hestene blev dog ikke færget med over Storebælt. Som det ses blev nye friske heste fra Århus spændt for, før turen kunne fortsætte ned til det gamle posthus i Nyborg og videre mod Jylland
29. aug. 1978 Ekvipagen er lige kørt op foran posthuset ved siden af banegården
Sejlplan for jernbanefærgerne 2/6-1991 til 30/5-1992
1995 (for 29 år siden)
27. maj 1995 Her benyttes begge spor over broklappen med MY1131. På færgen var der fire spor mod de ældre færgers tre spor
27. maj 1995 MY 1131 trækker S-tog i land, sandsynligvis på vej til værkstedet i Århus, fra "Prins Joachim"
18. jul. 1995 Denne sommer var der flere veterantogskørsler mellem Odense og Nyborg arrangeret af Jernbanemuseet. Her er det K 563, der er ved at blive vendt efter ankomsten fra Odense
23. jul. 1995 Her er det R 963, der står for veterantogskørslen, netop ankommet til Nyborg banegård fra Odense
7. aug. 1995 Udsigt over sporarealet ved Nyborg station mod vest med rangértraktor
7. aug. 1995 IC3 tog netop kørt i land kl. 11:11
7. aug. 1995 Udsigt fra Den Høje Bro. Den kommende station ses allerede i baggrunden
7. aug. 1995 MR-tog på vej til færgen. Sporet yderst til højre er det gamle Svendborg-spor
1997 (for 27 år siden) 28. maj 1997 Nyborg banegård set fra banesiden sidste uge før den blev nedlagt
28. maj 1997 Tre sammenkoblede IC3-tog (Litra MF) forlader Nyborg med kurs mod Odense
28. maj 1997 MR 4023 kører ind på Nyborg station
28. maj 1997 To MR-sæt holder ved perron
30. maj 1997 IC-tog kører fra færgen "Prins Joachim" næstsidste dag ruten eksisterede
30. maj 1997 Her er både rutebil, tog og færge samlet. Set fra den lille rutebilholdeplads ved 5. leje
30. maj 1997 Og så lige et smut over bæltet med "Prins Joachim" på rutens næstsidste dag for at se indsejlingen til Korsør som den sikkert huskes af de fleste rejsende. Det var egentlig ikke meningen at strækningen helt ind til Korsør skulle elektrificeres, men da den faste forbindelse trak ud, blev det besluttet at etablere kørestrøm for at de nye elektriske regionaltog bedre kunne udnyttes. Korsør station, der er fra 1906, fredet 1992, ses helt ude i baggrunden med spiret i barok stil. Arkitekt: H. E. C. Wenck
30. maj 1997 Næstsidste dag med jernbanefærgerne. Her er det "Prins Joachim" på vej fra Korsør til Nyborg. Mågerne har forhåbentlig fundet andre "græsgange". Nogen foreslog i sin tid at anbringe en udstoppet måge og et stykke smørkage på museum til minde om Storebæltsoverfarten
30. maj 1997 Indsejlingen til Nyborg set fra "Prins Joachim" kl. 14:03. "Asa-Thor" ligger i 2. leje. Godstogene havde allerede taget den faste forbindelse i brug for at teste strækningen inden passagertogene fulgte efter. "Asa-Thor" sejlede sin sidste tur den 5/4-97. Færgen satte rekord isvinteren 1978-79 ved at være 30 timer om en enkelt tur
21. jul. 1997 Udsigt over maskinværkstedet i Nyborg fra Den Høje Bro
21. jul. 1997 Udsigt fra Den Høje Bro mod Svanedammen hvor der tidligere blev oprangeret godstog. Den nye station skimtes i baggrunden
5. sep. 1997 Tre måneder efter driftens ophør var sporoptagningen godt i gang. Det nye spor, der krummer til højre, måtte hurtigt etableres for at skabe forbindelse mellem den nye banegård og havnesporene. I færgehavnens 4. leje ses "Kronprins Frederik" (bygget 1981), 3. leje "Prins Joachim" (bygget 1980) og i 2. leje "Asa-Thor" (bygget 1965) alle oplagte og afventende deres skæbne. "Asa-Thor" blev senere ophugget på en strand i Indien under kritisable forhold
5. sep. 1997 Foto optaget samme sted som forrige men til højre for kommandoposten
5. sep. 1997 Endnu tre måneder efter driftens ophør er der mange skinner at optage. Da den faste forbindelse tog sin form i 1986, blev der kun ofret minimal vedligeholdelse på de gamle anlæg
4. nov. 1997 Dværgsignal nr. 201 er endnu ikke fjernet
8. dec. 1997 Ukrudtet breder sig mellem de gamle perronspor
1998 (for 26 år siden) 31. mar. 1998 Næsten 1 år efter færgedriftens ophør ses endnu to oplagte IC-færger i den gamle færgehavn
24. jul. 1998 Banegården med skilte og perronsignal set fra den nyanlagte vej til den nye banegård. Uret er standset, da billedet er taget kl. 10:48
24. jul. 1998 Banegården set fra Den Høje Bro. Den nye vej, der krydser det tidligere sporareal skimtes i baggrunden
24. jul. 1998 Den nye banegård ses i baggrunden med de to karakteristiske gavle
24. jul. 1998 Rangertræk på det nyanlagte spor til havneområdet. Alle færger er nu væk
24. jul. 1998 Det var meningen DSB's værksted skulle bestå, men blev alligevel lukket kort tid efter
11. aug. 1998 Nyborg banegård. Billedet er taget samme sted og dato som i afsnittet fra 1978. Der er endnu ikke sket store forandringer i løbet af de 20 år, der er gået mellem de to optagelser, selv om banegården ophørte med sin funktion 1 år tidligere
18. aug. 1998 Den Høje Bro og kommandoposten er stadig intakte. De forsvandt begge senere. Synd man ikke i det mindste kunne bevare tårnet som det skete i Korsør. Den Høje Bro var fra 1959
18. aug. 1998 Færgehavnens 2. leje under nedbrydning
25. sep. 1998 Svellerne hober sig op. Da de i sin blev imprægneret med giftige kemikalier for at forlænge levetiden, skal de behandles som miljøfarligt affald
25. sep. 1998 Aktivitet i den gamle færgehavn
25. sep. 1998 En god del af sporene er nu forsvundet
25. sep. 1998 Den Høje Bro blev fjernet 2004 og jorden fra ramperne brugt til støjvolde for motorvejen ved Christianslundsvej. Den tidligere bro lå lige til venstre for den nye
Hvad er der tilbage i dag (2015)?
13. aug. 2015 Nyborg H set fra banesiden. Bygningen til venstre er det gamle posthus. Banegården rummer nu boliger
13. aug. 2015 Sådan ser der ud i færgehavnen sommeren 2015. Alt hvad der er tilbage på landjorden er noget af hejseværket til 5. lejes broklap. Ellers er alle spor væk. 5. leje var det nyeste af de smalle lejer og oprindelig med en kortere broklap end de andre lejer. I 1960'erne måtte broklappen forlænges af hensyn til de nye tyske MA-lyntog. Færgen på billedet er den tidligere autofærge "M/F Broen", der sejlede mellem Nyborg og Korsør 1952-57. Fra 1957-66 på Knudshoved-Halsskov overfarten. Færgen ankom fra Odense tidligere på sommeren og ligger foreløbig i det gamle brede leje og er tænkt som museumsfærge
KLIK HER for at se VIDEO fra færgehavnen 6/7-94 set fra 5. leje
Hermed slutter mine egne optagelser. Afslutningsvis bringes nogle ældre fotografier fundet i forskellig litteratur om færgehavnen. Desuden et afsnit med gamle billetter
Sådan så færgehavnen ud i gamle dage
1882 (for 142 år siden) Færgehavnen i Nyborg under anlæg december 1882
1922 (for 102 år siden) Skulle man have sin bil med over Storebælt, var eneste mulighed her i 1920'erne overførsel mellem togvognene på jernbanefærgerne. Her ses situationen 2. påskedag 1922 i Nyborg (Foto fra bogen: På sporet 1847-1997 bind II af Steen Ousager)
1946 (for 78 år siden) Færgehavnen i Nyborg. 5. leje er endnu ikke anlagt. Den Høje Bro fra 1959 blev bygget bagved den gamle, der ses på billedet. KLIK HER for at se billedet i en højere opløsning (Ophav: Nowico)
1954 (for 70 år siden) Færgehavnen
i Nyborg. 5. leje er nu anlagt. Foruden de to jernbanefærger ses en
bilfærge. En af sidens læsere, Jørgen Casse, har bidraget med følgende oplysninger:
Færgen i automobillejet ved Adelgade/Strandvejen (længst væk på billedet) er M/F Freia. Færgen i 3. leje er M/F Sjælland og i 5. leje ses
M/F Korsør. Den oplagte færge til venstre for 2. leje er formodentlig DSB-isbryderen "Mjølner".
1958 (for 66 år siden) Parti fra færgehavnen i Nyborg. R 958 skubber personvogne til perron nede ved færgen sommeren 1958. (Foto Kai Mose Nielsen fra bogen "Danske damplokomotiver - som jeg så dem" udgivet af Hans Gerner Christiansen 1978)
o. 1979 (for 45 år siden) Omkring 1979 var det fortsat meningen at satse på færgedrift frem for en fast forbindelse over/under Storebælt. På luftfotoet ses ombygningen af 3. og 4. leje til de kommende brede intercity-færger med to spor over broklappen. Ved siden af 2. leje ses M/F Nyborg oplagt (1931-1979), og i 5. leje ses M/F Prinsesse Benedikte fra 1959, ophugget 2001 (Foto: arkiv Sv.Aa. Coord)
Gamle billetter med relation til Nyborg
Et togdøgn i Nyborg
I 1996 foretog Jan Forslund en systematisk optegnelse af al tog- og færgetrafik i Nyborg gennem et døgn, nærmere bestemt den 31. maj 1996. Denne oversigt kan ses ved at klikke her. Har været offentliggjort i bogen "På sporet af 1996" af Jan Forslund
|