Forrige Næste

Km 36,9 fra Svendborg
Km 0,8 fra Nyborg

  

Oversigt over stationer/trinbrætter i Nyborg Kommune på SNB. Ved at klikke på den ønskede station springes direkte til denne, hvis du ikke ønsker at tage hele turen fra Nyborg til Rygård


Nyborg Syd vist på ældre kort (1:20.000)


 

Nyborg Lokalstation og stationsforstanderboligen omkring 1906. Lokomotivet er et af de 3-koblede sydfynske lokomotiver nr. 7, 8 eller 9 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Tog mod Svendborg holder ved den gamle lokalstation. Farvelagt postkort fra 1907 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Nyborgs første lokalstation set fra banesiden umiddelbart før den forsvandt i 1934. Kort tid efter stationen var opført, begyndte den at synke, da den var anbragt oven på et tidligere afløb fra voldgraven. Helt til venstre ses rambukken, der blev brugt til piloteringen af den nye station. Der anvendtes ikke mindre end 180 pæle hver 16 m lange for at hindre en gentagelse (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Den gamle lokalstation set fra vejsiden i 1933 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Nyborgs første lokalstation set fra øst 1925. Det ses tydeligt, at bygningen er sunket og det fortsatte frem til nedrivningen i 1934. Stationsforstanderens villa blev ligeledes nedrevet men genopført på Vindingevej ved Bøjdenvej med navnet "Villa Bøjden" (Foto: Hans Gerner Christiansen arkiv)

 

Persontog med stations- og togpersonale ved depotspor i stationens vest-ende. Lokomotivet er SNB nr. 4 "Svendborg" og første personvogn er SNB C 25. Det er stationsforstander Niels Kryssing, der står lige under lokomotivføreren. Billedet er fra tidligst 1898 og senest 1902 (Foto: Jernbanekilder)

 

Nyborg set fra luften 1929. Den gamle lokalstation ses ved pilen. Yderst til venstre ligger drejeskive og remise. I cirklen ses Vermot-traktoren (SFJ T 1) anskaffet i 1926 (Foto: Flyvevåbenets historiske Samling)

 

Ny lokalstation i Nyborg.

Den gamle stationsbygning fra banens åbning var efterhånden i en ynkelig forfatning. Den var som tidligere omtalt bygget på opfyldt areal uden tilstrækkelig fundering, og var straks efter opførelsen begyndt at synke. Efterhånden var den forsvundet en halv meter ned i jorden, og sænkningen var ikke lige stor. Tabte man en rund blyant eller et rundt viskelæder i stationskontoret, kunne man straks præcis gå hen til det sted, hvor genstanden var rullet hen. SFJ havde omkring 1930 ingen penge til en gennemgribende reparation af bygningen, hvilket også på længere sigt ville være omsonst.

Siden 1930 havde DSB’s bilfærger lagt til lige ud for Nyborg Lokalstation. Alligevel havde der ikke været noget samarbejde mellem statsbanerne og privatbanen her, selv om bilisterne naturligvis benyttede sig af stationens faciliteter til ærgrelse for personalet. Fra Nyborg bys side opstod der derfor den plan, at man kunne bygge en ny lokalstation og samtidig få en automobilfærgestation med i købet. I 1933 blev der ført forhandlinger herom under ledelse af borgmester Ludvig Hansen. Det blev herefter besluttet at nedrive den gamle station og bygge en ny. Denne skulle betales af Svendborg-Nyborg Jernbaneselskab. DSB skulle give et tilskud på 30.000 kr. samt betale et årligt vederlag for benyttelsen. Et areal skulle udlejes til DDPA (senere Esso og senere igen Statoil) til service- og tankstation. I den nye lokalstation skulle der desuden indrettes restauration på 1. sal. Indtægt fra servicestation og restauration skulle tilfalde Svendborg-Nyborg Jernbaneselskab, som også betalte bygningernes driftsomkostninger. Den nye station blev taget i brug i maj 1934. Den blev opført øst for den gamle ude i spidsen mellem Strandvejen og Dronningensvej. Denne gang huskede man at fundere godt med nedrammede betonpæle, mens bygningen blev opført oven på en stor betonplade. Det var en to-etagers bygning i tidens funkis-stil tegnet af baneingeniør A.Bagger. I stueetagen var en stor ventesal med toiletter og et mindre ekspeditionskontor. På 1.salen var restaurationen, som under navnet ”Lokalen” og under restauratør Malling Mikkelsens ledelse straks blev umådelig populær både blandt byens borgere og ikke mindst blandt bilister, der ofte måtte vente i timevis på at blive færget over Storebælt. Fra 1938 var stationen endvidere rutebilstation, idet den tidligere station på Strandvejen blev nedlagt. Den gamle station blev nedrevet ligesom stationsforstanderens villa. Sidstnævnte blev genopført uden for byen på hjørnet Vindingevej-Bøjdenvej og fik navnet villa ”Bøjden”.  

 

KLIK HER for at se plantegning over Nyborg Lokalstation - åbner i nyt vindue

 

Nyborg Syd under opførelse 1934 set fra Strandvejen (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Nyborg Syd set fra vejsiden. Billedet er udateret men må være fra perioden 1934-37, hvorefter altanen på grund af pladsmangel i restauranten blev ændret til en lukket veranda (Fyens Stiftstidende 26/5-1937), og i 1940'erne kom to tilbygninger til ved gavlene. Over teksten "VENTESAL  RESTAURANT" blev senere tilføjet "DSB AUTOFÆRGESTATION" og til højre for lygtepælen teksten "NYBORG SYD" (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Formodentlig i forbindelse med rørarbejde blev der ca. 1 m under terræn i Havnegade fundet en gammel brostensbelægning tæt ved SNB's spor. Nyborg Syd ses i baggrunden til venstre. Billedet er udateret. Stationen fik lukket veranda på 1. sal i 1937, og som ses på billedet. Efter 1945 fik stationen tilbygninger i begge ender, som ikke er med på billedet. Det må derfor være fra denne periode (1937-1945) (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Her ses den flotte udsigt ud over fjorden fra Lokalstationens restaurant på 1. sal. Personen på billedet ligner borgmester Bjerring. Borgmester i Nyborg 1935-40 (Foto fra filmen: "Glimt fra Nyborg i 30'erne" af J.C. Høeg og S. Stoktoft)

 

Nyborg Syd. Her ses stationskontoret med sikringsanlæggets betjeningstavle på bagvæggen dec. 1963. Afgreningen nedad på tavlen må være Avernakke-sporet, der kom ind under stationsområdet i forbindelse med etableringen af et elektromagnetisk sikringsanlæg på stationen i 1954, og hvor der blev opstillet et indkørselssignal lige syd for Avernakkesporet, selv om det lå næsten 1 km fra Nyborg Syd (Fotograf ukendt)

 

Nyborg Syd også kaldet Lokalstationen. Opført 1934 i funkisstil. Blev også benyttet som autofærgestation. Tilbygninger ved gavlene er opført i 1940'erne. KLIK HER  for at se billedet i en højere opløsning (Ophav: Sylvest Jensen 1960)

 

Nyborg Syd set fra Dronningensvej som dengang havde forbindelse til Strandvejen ca. 1963 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Indgangsdøren til Nyborg Syd set fra perronsiden. Over døren ses teksten "SNB 1934". Året hvor stationsbygningen blev opført. Billedet er fra ca. 1963 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Mp 548 ankommet fra Svendborg holder ved perron på Nyborg Syd og afventer videre kørsel til Nyborg H. Billedet er fra ca. 1963 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Her er Mp 540 lige sat i gang fra Nyborg Syd mod Nyborg H og passerer med forsigtighed Strandvejen/Havnegade med det tidligere Hotel "Royal" til højre. Dette blev i 1969 erstattet af Royal-centret. Mp'en var fra 1934 og blev udrangeret 1964 samme år, som SNB lukkede (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv ca. 1963)

 

Nyborg Syd med noget af sporarealet. Fodgængerovergangen mellem Korsgade og Strandvejen, der blev bevogtet med bomme, ses. Korsgade mistede sin forbindelse til Strandvejen, da banen blev anlagt, men efter banens ophør er Korsgade atter ført igennem. Esso-benzintanken og stationsbygningen findes ikke mere. Fotograf ukendt men billedet er taget fra en altan på Dronningensvej. Noget af altanen ses nederst til venstre. Grunden til optagelsen var nok, at kongeskibet "Dannebrog" ligger i havnen ved Midtermolen. Optagelsesdatoen kendes ikke, men Fyens Stiftstidendes arkiv afslører, at kongeskibet var på besøg i Nyborg to gange i 1963 hhv. maj og juni måned. Billedet er sandsynligvis taget samme år

 

Nyborg Syd set fra vejsiden i 1960'erne og som de fleste ældre nyborgensere sikkert husker den. Blev nedrevet i 1965 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Lokalstationen i banens sidste uge. Rutebilen på billedet plejede at køre til Odense via Ullerslev. Meget er forandret i dag bortset fra Toldboden, der ses bag ved stationen (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-1964)

 

Samme sted som forrige foto men i farve og Mp 548 ved perron. Rutebilholdepladsen flyttede senere på året ned til Nyborg H (Foto: Otto Høj Madsen, 18/5-1964)

 

Nyborg Syd. Overgangen mellem Korsgade og Strandvejen. Den var forsynet med bomme, der blev betjent fra stationen, når der ventedes tog (Foto: J. Guldbæk Christensen, 1960)

 

Her ses overgangen den modsatte vej mod Strandvejen. Billedet er udateret. En hjælp kan det være, at under besættelsen 1940-45 blev master på perroner malet hvide forneden, så de bedre kunne ses under mørkelægningen. Den hvide maling ser ikke ud til at være helt frisk. Mon ikke billedet er fra 1950'erne? (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Her er Mt 167 ankommet til Nyborg Syd, stationsbygningen ses til venstre, med et persontog fra Svendborg og togføreren advarer de vejfarende ved Adelgade, så toget kan fortsætte de sidste 800 m til Nyborg H (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Toget til højre er lige ankommet til Nyborg Syd fra Svendborg. De to hvide plader bag på toget betyder, at der følger et særtog i modsat retning, og var til orientering for andre medarbejdere på banen. Til venstre ses det særtog, det handlede om kort før afgangen til Svendborg (Foto: Otto Høj Madsen, maj 1964)

 

Billedet er taget lidt længere ude end det foregående. Lokalstationen anes bagest til højre. Boligblokkene ligger på Dronningensvej (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Lokomotiverne DSB G 169 fra 1888 (til venstre) og DSB G 625 fra 1898 krydser hinanden på Nyborg Syd vinteren 1953 med hhv. tog 179 og 182 (Foto: William Dancker-Jensen)

 

SNB's sporareal ved Dronningensvej hvor der nu er butikscenter. Sporet til venstre var hovedsporet til Svendborg, og det ligger der endnu som godsspor til Avernakke. Midt i billedet ses remisen (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Nyborg Syd. Her ses remisen tættere på i 1963. Den fik en forlængelse i 1926, så den kunne rumme en motorvogn. Efter banens nedlæggelse fungerede remisen en kort periode som bilsynshal (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Allerede i 1965, et år efter banens nedlæggelse, blev Nyborg Syd-stationen revet ned. Den nåede således kun at blive 31 år. Set fra Strandvejen. Sporet ud til Avernakke blev liggende. (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Nyborg Syd set fra luften 1954. Den stiplede linie viser, hvor hovedsporet lå (Ophav: Cowi A/S)

 

Lokalstationens første stationsforstander fra 1897 til 1902 var kaptajn i fodfolket Niels Kryssing født Niels Kryssing Nielsen den 2/2-1846 i Harndrup, Odense Amt. Ændrede navn ved kgl. bevilling den 10/6-1872 til Niels Kryssing. Afgik ved døden den 1/7-1902, 56 år gammel. Først i 1906 blev en ny stationsforstander ansat

 

Kort efter Lokalstationen fandtes et meget langt bommeanlæg for Strandvejen-Vindingevej-Dyrehavevej. Måske landets længste 

 

Jernbaneoverkørslen umiddelbart efter Nyborg Syd ved Strandvejen-Dyrehavevej omkring år 1900. Bemærk telefonpælen med otte store og nogle mindre tværgrene øverst. Der har været plads til over 60 tråde, så allerede dengang må der have været en del abonnenter i Nyborg. Hver enkelt ledning repræsenterede en abonnent. Senere blev der trukket dobbelttråde til hvert telefonapparat for at undgå støj på linien. Telefoncentralen lå dengang på hjørnet af Adelgade og Kongegade med et stort tagstativ, hvorfra trådene udgik i alle retninger til centralens abonnenter. Senere gik man over til jordkabler (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Samme overkørsel som forrige med flot udsigt ned ad Strandvejen omkring 1930. Bag skiltet, der viser til Svendborg, ses et andet sklit med teksten: "Det forbydes Køretøjer at vende mellem Bommene" (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Den sikrede overkørsel ved Vindingevej i Nyborg med tog mod Svendborg i 1963 (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Samme sted i farve et års tid senere, 18/5-1964, med Mp mod Svendborg (Foto: Otto Høj Madsen)

 

Mp med to personvogne mod Svendborg på strækningen mellem Vindingevej og Vænget i Nyborg. I baggrunden skimtes bommeanlægget ved Dyrehavevej/Vindingevej/Strandvejen. Den meget store udgravning, der var nødvendig her, fornemmes tydeligt. Sporet ligger der stadig og benyttes af tankvogne til/fra Avernakke. Dog er sporet blevet flyttet mod højre i forbindelse med anlægget af en cykelsti, der hvor motortoget kører (Foto: Lars Viinholt-Nielsen, februar 1963)

 

På dette billede fra 2008 ses tydeligt, at sporet er blevet forlagt mod venstre af hensyn til cykelstien. Set fra det store vejkryds Vindingevej-Dyrehavevej mod syd (Foto: srk 16/10-2008)

 

Avernakke Sidespor.

Omkring 1 km fra Lokalstationen blev der i 1916 i banens km 36 anlagt et længere sidespor til Det danske Petroleums-Aktieselskab på Avernakke. Ved sporskiftet var anbragt en linjetelefon med forbindelse til Lokalstationen. I 1954 blev stationens indkørselssignal opsat lige syd for afgreningen, således sidesporet lå på Nyborg Syds stationsområde 

 

Her ses det store arbejdshold, som var i gang med sporlægningsarbejdet

ved Avernakke-oliehavnen. Sidesporet udgik fra hovedsporet på fri bane. Der måtte flyttes mere end 21.000 m³ jord. Alligevel havde det ca. 1 km lange sidespor et fald på 17 promille. Sporlægningen var færdig i slutningen af 1916. Sidesporet kom til at give SNB en ikke ubetydelig indtægt, da der kom gang i olietransporterne efter 1. Verdenskrigs afslutning i 1918. Sporet benyttes stadig (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Under 2. Verdenskrig blev tankanlægget på Avernakke udsat for et engelsk luftangreb den 28. jun. 1940. Angrebet varede fra kl. 01.15 til 02.30. Avernakke blev ramt af 15 bombenedslag, heraf 4 eller 6 forsagere, desuden et stort antal brandbomber (50-100). Iflg. Ritzaus Bureau deltog 10 engelske flyvemaskiner. På billedet ses jernbanesporet også at være ødelagt under angrebet. Ingen personer kom til skade, selv om der også faldt bomber andre steder i byen (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Her ses en gennemhullet tankvogn på Avernakke dagen efter flyangrebet (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Sporskiftet til Avernakke set fra luften 1962.  KLIK HER  for at se billedet i original størrelse og opløsning - åbner i nyt vindue (Foto: Sylvest Jensen)

 

Leddet ind til Avernakkesporet set fra samme ud mod hovedsporet. På forrige foto ses det hvide led også tydeligt fra luften. Billedet er fra 1963-64 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Avernakke. Her ses olietanke og sporareal med henstillede tankvogne under den gule pil. I baggrunden Nyborg med færgehavnen (Foto: Odense Luftfoto, 1953)

 

Avernakke. Der var jernbanespor helt ud på molen, hvor tankskibene lagde til (Foto: Sylvest Jensen, omkring 1955)

 

Avernakke. Ved hjælp af en drejeskive, der ses på billedet, kunne en enkelt vogn vendes 90 grader, så den kunne køre ud på molen (Foto: Sylvest Jensen, 1936-39)

 

Avernakke. I en årrække kørte Veterantog Vest i påsken veterantog mellem Dronningensvej og Koppers (tidl. Esso). Her er det Mt 152 fra 1958 ved Avernakke den 9. april 2009 kl. 15.15 (Foto: srk)

 

Mp 542 på vej mod Svendborg. Billedet er uden sted- og datoangivelse. I baggrunden mellem træerne til højre skimtes spiret på Nyborg Kirke. Til venstre ude i baggrunden ses nogle nybyggede huse på Tjørnevej. Det er derfor muligt at fastslå, billedet er taget umiddelbart syd for sidesporet til Avernakke set mod Nyborg. Tidspunktet må være vinteren 1963-64, og mon ikke fotografen er Lars Viinholt-Nielsen?

 

En Mp med to personvogne er lige kørt igennem den dybe udgravning ved Fjordparken, som endnu er mark. Yderst til højre op ad telefonpælen ses mærket "rangér-grænse" (En kvadratisk hvid plade med røde kanter, der vender ind mod stationsområdet). Mærket viser, hvor et rangértræk i et hovedspor på stationer skal standse, medmindre der er givet tilladelse til at passere. I venstre side ses indkørselssignalet til Nyborg Syd, som motorvognen lige har passeret. Signalet har et undermærke "Togvej uden sikkerhedsafstand" (Mærket er rektangulært med indsnit i begge ender med rød kant og hvid baggrund), betyder at indkørslen skal ske med forsigtighed, da der kun er ringe sporlængde fra togets normale standsningssted til et efterfølgende farepunkt fx sporstopper, fjendtlige togveje og lign. Her er det Avernakke-sidesporet, der ligger ca. 200 m efter signalet. Billedet er formodetligt fra 1963-64 (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Sådan så mærket, "Togvej uden sikkerhedsafstand", ud, og som sad under indkørselssignalet på billedet ovenover

 

Mp 547 på vej mod Svendborg på det sted, hvor banen er blevet til Kastanievej. Bag motorvognen er bakken, hvor Avernakke-sidesporet ligger (Foto: Lars Viinholt-Nielsen, maj 1964)

 

Dette herlige billede af fri bane mellem Nyborg Syd og Bynkel tæt ved Holckenhavn Grusgrav er fra februar 1963. Afstandstavlen viser, at der er 1200 meter til indkørselssignalet til Nyborg Syd, der var placeret lige før Avernakke-sidesporet (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Holckenhavn Grusgrav.

Ved km 34,5 (2,4 km fra Nyborg Syd) fandtes en grusgrav på banens sydside, som entreprenørene udnyttede ved banens bygning. Senere anvendte Sydfynske Jernbaner samme grusgrav, som blev udvidet i 1941. I 1955 købte DSB et større areal samme sted nord for banen med henblik på grusgravning til brug ved anlægget af bilfærgehavnen i Knudshoved (1957-1998), der medførte ret store grustransporter. Der blev anlagt to opstillingsspor og et læssespor, der kunne flyttes. Grusgravene er forlængst forsvundet, og skinnerne er væk, men man kan stadig finde kilometerstenen visende 34,5 km fra Svendborg, hvor Holckenhavn Grusgrav lå

 

Holckenhavn Grusgrav 1924 med ballasttog. Lokomotivet er SNB nr. 22 fra 1923. I 1929 leveredes grus til udvidelsen af Havnegade i Nyborg (Fotograf ukendt)

 

Nyborg. I forbindelse med udvidelsen af Havnegade i 1929 blev der leveret grus til opfyldning af en del af voldgraven fra Holckenhavn Grusgrav. Til formålet blev anlagt et midlertidigt spor i gaden. Det var egentlig meningen, at forbindelsessporet mellem Lokalstationen og Nyborg H skulle have ligget her, skriver Lars Viinholt-Nielsen i sin bog om SNB (Fotograf ukendt)

 

Resterne af Holckenhavn Grusgrav forår 1961 med iltog 184 fra Nyborg fremført af en Mp. Dyrehavemøllen anes i baggrunden (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Mellem Lokalstationen og Bynkel passeredes Vindinge Å

 

Broen over Vindinge Å med motortog mod Bynkel/Svendborg i 1963. Den 7,2 m lange bro var banens største og eksisterer endnu. Jerndragerne er dog udskiftet med en træoverbygning i 2001, og broen indgår i et længere stisystem (Foto: Lars Viinholt-Nielsen)

 

Mp 542 med en post- og personvogn i gennemskæringen "Bynkels Bakke" på vej mod Nyborg, hvor toget ankommer til Nyborg Syd kl. 16.13 og færgehavnen kl. 16.23 (Foto: Lars Viinholt-Nielsen, maj 1963)



Herunder, i kronologisk orden, en række avisartikler omhandlende lokalstationen Nyborg Syd samt strækningen ud til Avernakke og Bynkel:

,,

Det stod i avisen for 128 år siden:

Fyens Stiftstidende den 11. feb. 1896

>> I Løverdags fandtes under Udgravningen ved Vindinge Aa, paa det Sted, hvor Broen skal sættes, Skelettet af et Menneske liggende 2½ Fod under Overfladen. Alt tyder paa, at Skelettet har været af et stort og kraftigt Menneske <<

 

Allerede 1½ måned senere kunne dagspressen fortælle, at broen var færdig:

,,

Det stod i avisen for 128 år siden:

Dagens Nyheder den 31. mar. 1896

>> Nyborg-Svendborgbanen.

Broen over Vindinge Aa ved "Bønkel", et af de interessanteste og betydeligste Ingeniørarbejder ved hele Baneanlægget, er i Dag bygget færdig <<

 

Banen blev indviet den 1. juni 1897

,,

Det stod i avisen for 125 år siden:

Fyens Stiftstidende den 19. aug. 1899

>> Frækt Tyveri (Nyborg).

Iaftes i Tiden mellem 7-9 har en fræk Tyveknægt listet sig ind i den uaflaasede 3die Kl. Ventesal pa Svendborg-Nyborg Banens Station heri Byen og undersøgt Restauratørens Buffet, som i Øjeblikket var ubevogtet. Tyven har opbrudt Pengeskuffen og medtaget Indholdet, 3 Kr. i Kobbermønt. Endvidere har Tyven fra et andet laaset Rum stjaalet 12 Cigarer samt Nøglerne til Skabet, som gjemmer Vin og Sprirituosa. Paa dette Tidspunkt er han muligvis bleven forstyrret i sine Operationer og har taget Flugten. Efter alt at dømme har Fyren været lokaliseret. Sagen er meldt til Politiet, som nu vil søge at faae Gavtyven fat <<

,,

Det stod i avisen for 124 år siden:

Thisted Amts Tidende den 18. maj 1900

>> Forulykket i Nyborg Havn.

I Mandags Eftermiddags saa en Mand gjennem det klare Vand et Kvindelig med Tøjet oppe om Hovedet ligge nede paa Bunden i Færgelejet ved Nyborg. Liget bar Sko, Handsker paa Hænderne og Slag over Skuldrene samt havde en Pakke snurret ved et Baand om den ene Finger. Politiet bragte Pigen til det stedlige La Morgue, og her gjenkjendte en Kone hende som ugift Kirstine Petersen fra Vormark, Datter af Smed Bondesen's Enke. Hun havde foretaget en Rejse til Kjøbenhavn for at konsultere en Øjenlæge, havde derefter opholdt sig nogle Dage i Nykøbing paa Sjælland og var kommen med Natfærgen Kl. 11½ til Nyborg. Den Nat stormede det stærkt; i det slemme Vejr har hun taget fejl af Vejen, da hun vilde gaa til Svendborg-Nyborg Banens Station og er faldet paa Hovedet ud over det lave Bolværk <<

,,

Det stod i avisen for 123 år siden:

Social-Demokraten den 13. dec. 1901

>> 3 Vogne af Sporet.

Da Toget til Svendborg fra Nyborg i Onsdags Morges havde sat sig i Gang fra Nyborg Lokalstation, løb de tre bageste Vogne i Toget af Sporet, formentlig som Følge af et fejlt Sporskifte. Den ene af Vognene var Postvognen, som blev noget molesteret og bl.a. fik begge Akselkasserne knuste, Saavel denne som de 2 andre Vogne, hvoraf den ene var en Petroleumsvogn, maatte lades tilbage, hvorefter Toget afgik med en Forsinkelse af 40 Minutter. I Løbet af Formiddagen kom de 3 uheldige Vogne atter paa ret Køl ved Hjælp af Dunkraft. Postvognen, der fik den værste Overlast, er gjort ubrugelig for længere Tid <<

,,

Det stod i avisen for 122 år siden:

Fyns Venstreblad den 20. mar. 1902

>> Forpagtningen af Nyborg-Svendborg Banen.

Nyborg Byraad vedtog i Tirsdags Aftes for lukkede Døre at tiltræde Projektet om Bortforpagtningen af Nyborg-Svendborgbanen, dog med nogle Ændringer i det foreliggende Forslag til Bortforpagtningen.

Den væsentligste Ændring gaar ud paa at sikre, at Lokalstationen i Nyborg bibeholdes i sin nuværende Drift <<

,,

Det stod i avisen for 122 år siden:

Svendborg Avis den 20. nov. 1902

>> Vogn af Sporet.

I Aftes skete det Uheld straks efter Svendborg-Togets Ankomst til Nyborg Lokalstation, at en Kedelvogn løb af Sporet under Rangeringen og væltede en Stoppebom. Først hen ad Morgenstunden lykkedes det ved Hjælp af et Lokomotiv at faa Vognen paa ret Køl igen <<

,,

Det stod i avisen for 121 år siden:

Svendborg Avis den 19. feb. 1903

>> Lokomotiv af Sporet. - En Stoppebom knækket.

Ved Rangeringen fra Nyborg Lokalstation op til Statsbanegaarden af det her fra Svendborg først afgaaende Morgentog i Gaar Morges skete det Uheld, ved at Automatbremsen ikke kunde gøre Tjeneste, at Lokomotivet løb mod en Stoppebom og væltede denne samt beskadigede et umiddelbart op til staaende Stakit. Lokomotivet løb ved Uheldet af Sporet med alle sine Hjul og fik Bufferne bøjede. I Løbet af ca. 3 Timer lykkedes det at faa Maskinen op paa Sporene igen ved Hjælp af Dunkraft <<

,,

Det stod i avisen for 117 år siden:

Viborg Stifts-Tidende den 11. nov. 1907

>> Død i Toget.

Da Svendborg-Toget kom ind til Nyborg Lokalstation ved Firetiden Lørdag Eftermiddag, meldte nogle rejsende, at der i deres Kupé sad en livløs Mand. Han blev bragt ind i Ventesalen, og der blev tilkaldt en Læge, der konstaterede, at Manden var død. Efter hvad "Nyborg Avis" erfarer, er den afdøde en Mand fra Bønkel ved Navn Andersen. Han var gaaet for stærkt til Stationen og var i Kupéen bleven ramt af et Hjerteslag <<

,,

Det stod i avisen for 116 år siden:

Fyens Stiftstidende den 12. mar. 1908

>> Nyborgenseren, der vilde standse Svendborgtoget.

En Arbejdsmand i Nyborg fik en Dag, da han saa Svendborgtoget komme kjørende nede ved Havnen, en uimodstaalig Lyst til at standse Toget. Han stillede sig i Positur paa Sporet med Front imod Lokomotivet og fægtede i Luften med Armene. En Portør vilde jage ham væk, hvilket indbragte Portøren en Ladning Skjældsord som "Bondekarl" osv. Senere truede Arbejdsmanden Funktionærerne paa Lokalstationen med at indgive Klage over dem. Og slutteligt gjorde han et Forsøg paa at stoppe en Rangermaskine.

Alle disse Meriter blev iforgaars af Nyborg Politiret taxerede til 50 Kroner <<

 

Selv om 50 kr. i bøde ikke lyder af meget svarer det til 3.774 kr. i 2023

,,

Det stod i avisen for 114 år siden:

Fyens Stiftstidende den 10. aug. 1910

>> Pludselig død.

Da Gasværksarbejder Blochs Hustru sammen med sin Mand og sin 12-aarige Dattersøn fra Svendborg i Gaar Eftermiddags indfandt sig paa Svendborg-Nyborgbanens Station i Nyborg, afgik hun pludselig ved Døden. Konen led af Aandenød og havde gaaet for hurtigt for at komme med Toget <<

,,

Det stod i avisen for 110 år siden:

Ærø Avis den 14. aug. 1914

>> En faldefærdig Banegaard.

Grunden under Svendborg-Nyborg-Banens Station i Nyborg er nu sunket saa meget, at der i den nordlige Side af Bygningen maa sættes Stivere til. Hele Banegaarden er i en meget miserabel Tilstand, men man mener dog, at den kan staa til 1922 til hvilken Tid "Sydfyenske"s Forpagtning af Banen udløber <<

 

Alligevel gik der 20 år, inden bygningen blev revet ned og erstattet af en ny

,,

Det stod i avisen for 109 år siden:

Fyns Venstreblad den 3. mar. 1915

>> Strid om en Øre.

Efter hvad vi erfarer, drejer Striden mellem Arbejderne ved Avernakke-Anlæget og Firmaet Jørgensen & Petersen sig kun om en Difference i Timelønnen paa 1 Øre - for en Del af Arbejderne, nemlig dem, der bor i Omegnen af Nyborg og som for nylig er blevet Medlemmer af Fagforeningen. De faar kun 40 Øre, medens deres Kolleger faar 41. De er ikke selv utilfredse, men Fagforeningen kræver, at Arbejderne lønnes ens <<

,,

Det stod i avisen for 109 år siden:

Fyns Venstreblad den 28. maj 1915

>> Strejken ved Avernakke-Anlæget endt.

Ved et Fællesmøde i Gaar i Arbejdsgiverforeningen afsluttedes efter godt 10 Timers Forhandling Overenskomster vedrørende Arbejdsforholdene ved Jernbaneentrepriser ved Nyborg, Aarhus og Grindsted. Strejkerne ved Nyborg og Aarhus hævedes og Strejkevarslet for Grindsted tages tilbage <<

,,

Det stod i avisen for 108 år siden:

Fyens Stiftstidende den 15. jun. 1916

>> Lokalstationen.

Stationsforstander Baggers, Nyborg, er forflyttet til Hesselager fra 1. August. Overassistent Krøll-Larsen, Ringe, er derefter udnævnt til Stationsforstander i Nyborg <<

,,

Det stod i avisen for 106 år siden:

Fyens Stiftstidende den 19. aug. 1918

>> Ild i Svendborgtoget.

Toget hertil igaar Eftermiddags fra Svendborg maatte have en større Afsvaling, da det naaede Vandværket ved Lokalstationen. Der var nemlig ved Gnister fra Lokomotivet gaaet Ild i en af Personvognenes Tag <<

,,

Det stod i avisen for 104 år siden:

Svendborg Avis den 16. jun. 1920

>> Død paa Rejsen.

Med Toget fra Svendborg til Nyborg Mandag Eftermiddag ved 4-Tiden var en ældre Dame. Ved Lokalstationen steg hun ud for sammen med en Del andre af de rejsende at spadsere ned til Færgen. Hun fik anvist Vejen og blev med det samme gjort opmærksom paa, at der var udmærket Tid. Desuagtet syntes hun meget nervøs, og hun, der var noget daarligt gaaende, hastede af Sted. Ved Ankomsten til Færgen var hun syg, og Færgemandskabet, der saa hende støtte sig langs Rækværket, fik hende straks ind i Ventesalen, hvorfra en Læge tilkaldtes. Forinden denne, Dr. Høyrup, naaede frem, var den syge dog død som Offer for en Blodforgiftning.

Den afdøde, Enkefru Ida Lorentzen, St. Jørgensvej, Svendborg, blev ført til Sygehusets Ligkapel <<

 

Ved opslag i den pågældendes dødsattest ses, at hun blev 63 år og iflg. vidner fik åndenød undervejs. Blev anbragt i et vaskerum ved færgen - ikke venterum som anført i artiklen - hvor hun afgik ved døden inden lægens ankomst. Årsagen er af lægen ikke anført som blodforgiftning men som hjertelammelse og sandsynligvis vand i lungerne. Politimester Harhorn, Nyborg, deltog i det efterfølgende ligsyn

,,

Det stod i avisen for 104 år siden:

Fyens Stiftstidende den 26. jul. 1920

>> Dræbt af Lokomotivet.

Pudser ved Statsbanerne, Altenberg, Kirkegade, omkom ved et Ulykkestilfælde, da han igaar Morges ved 6-Tiden var paa Vej til sit Arbejde.

Han gik gennem Søndergade, og da han vilde laase Laagen, stod han med Ryggen mod de tæt forbi løbende Jernbanespor, herfra gjorde han et Skridt tilbage ud paa Sporene og har ikke set en Maskine, der kom fra Lokalstationen for at hente Svendborgtoget ved Statsbanen.

Sporene svinger her brat, saa Lokomotivføreren heller ikke kunde se ham, og han blev først opmærksom paa Ulykken, da han blev alarmeret, Forulykkede var da slæbt med ca. 60 Alen og havde tildels været inde under Maskinen, saa han var stærkt kvæstet, og Døden indtraadte straks.

Altenberg skildres som en dygtig og pligtopfyldende Mand. Han havde for kort Tid siden faaet Arbejde ved Banen. Forulykkede var omkring 50 Aar og efterlader sig Hustru og flere voksne Børn <<

 

Her ses den låge i Søndergade, den dræbte benyttede. SNB's spor ligger tæt på hegnet og i en meget skarp kurve. Lokomotivet kørte baglæns mod Nyborg H. Billedet skulle være fra omkring 1920 og altså formodentlig samme år, som ulykken skete (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

,,

Det stod i avisen for 103 år siden:

Langelands Social-Demokrat den 11. aug. 1921

>> Overfald paa Jærnbanefunktionærer.

I Søndags Aftes, kort før Toget skulde afgaa fra Nyborg til Svendborg, kom 3 i Nyborg boende Mænd i noget beruset Tilstand ind paa Nyborg Lokalstation, hvor de raabte op og søgte at forhindre Billetsalget. De blev nu af den vagthavende Trafikmedhjælper og af en Portør opfordret til at fjærne sig, men i Stedet for sprang de ind paa Trafikmedhjælperen, som de sparkede, og tildelte Portøren et Slag under venstre Øje, ligesom de generede flere Rejsende. Der blev nu rekvireret Politi, som indbragte alle 3 til Politistationen, men undervejs hertil optraadte Voldsmændene truende og udskældte Betjentene. Den ene af Voldsmændene blev indbragt i Detentionslokalet til Dagen efter, medens de 2 andre fik Lov til at gaa hjem. Paa Grundlag af senere tilvejebragte Oplysninger blev alle tre Voldsmænd imidlertid i Tirsdags anholdte og senere arresterede. De to er tidligere straffede <<


Fjorten dage senere fik de formastelige deres velfortjente straf:

,,

Det stod i avisen for 103 år siden:

Fyens Stiftstidende den 25. aug. 1921

>> Overfaldet paa Nyborg Lokalstation.

De 3 Personer fra Nyborg, der overfaldt Trafikeleven og Portøren paa Lokalstationen, har nu faaet deres Dom. De 2 af Hovedpersonerne fik hver 120 Dages Fængsel paa sædvanlig Fangekost, og den 3. Person, som i mindre Grad havde deltaget i Overfaldet, samme Straf i 80 Dage. Den ene af Hovedmændene skal endvidere udstaa en betinget Dom af samme Fængsel i 40 Dage <<

,,

Det stod i avisen for 99 år siden:

Fyens Stiftstidende den 23. maj 1925

>> Rangeruheld paa Lokalstationen.

Igaar ved 6½-Tiden stødte under Rangering to Tog sammen ved Lokalstationen. Et Par Vogne afsporedes, nogle Buffer bøjedes og flere Smaabeskadigelser fandt Sted. Toget herfra kl. 6,50 til Svendborg blev en halv Time forsinket <<

,,

Det stod i avisen for 99 år siden:

Fyens Stiftstidende den 1. dec. 1925

>> Toguheld.

Da Middagstoget fra Svendborg igaar blev skubbet fra Lokalstationen til Hovedbanen, indtraf det Uheld ved Knudshovedbroen, at Maskinens Kobling sprang. Vognene gik saa selv videre, væltede Stoppebommene og gik ind i Gavlen til Posthusets Udhus. Gavlen sprængtes, men Vognene tog ingen Skade <<

,,

Det stod i avisen for 98 år siden:

Fyens Stiftstidende den 13. apr. 1926

>> En Motor-Rangermaskine.

Sydfyenske Jernbaner har anskaffet en Traktor til Hjælp ved Rangeringen paa Nyborg Lokalstation og til Transport af Olietankvognene fra og til Avernakkehavnen. Nyerhvervelsen ligner meget en stor Trolje, der har faaet indlagt Motor. Motoren har 35 Hestekræfter og er fransk. Selve Troljen er leveret fra Statsbanernes Værksted i København. Lader man Vognen staa stille, kan Motoren ved Hjælp af et Spil trække Jernbanevogne hen ad Sidesporene. Statsbanernes Motorkyndige var her i Byen igaar for at foretage Prøvekørsler, og det saa ret ejendommeligt ud, naar det lille Maskineri drog af Sted med 2-3 af de store Tankvogne <<

 

Her ses den i artiklen beskrevne motortrolje, SFJ T 1, bygget af Societe Anonyme des Ateliers et Chantiers de la Manche, Dieppe, Frankrig i 1925. Omkring 1940 kom den til OMB og blev omlitreret OMB T 1. Den havde, som avisen skriver, 35 hestekræfter var 2,24 m lang og vejede 4 tons. Max. hastighed 16 km/h. Billedet er fra Brenderup ca. 1948

 

T 1 med en bænkevogn i Brenderup 1947. Ikke underligt avisen mente, det var et spektakulært syn at se den trække af sted med flere tankvogne. Blev udrangeret i 1952 (Foto: Hans de Herder)

,,

Det stod i avisen for 93 år siden:

Fyens Stiftstidende den 13. maj 1931

>> En Afsporing.

Ved Lokalstationens Remise fandt der igaar Eftermiddags en Afsporing Sted. Et ældre Lokomotiv, med hvilket der ofte er noget Vrøvl, var baglæns paa Vej ned mod Remisen, da Hjulene gled bort fra Skinnerne. Det tog 1½ Time for Sydfyenske Jernbaners Folk at faa Maskinen paa Sporet igen.

Heldigvis foraarsagede Uheldet ikke nogen Forsinkelse af Toggangen, da man havde en anden Maskine til Raadighed <<

,,

Det stod i avisen for 92 år siden:

Fyens Stiftstidende den 14. apr. 1932

>> Lokalstationen.

Spørgsmaalet om Forandring af de skandaløse Forhold, hvorunder Lokalstationen henligger, er nu atter rykket et Skridt nærmere.

Det vil erindres, at Borgmester Ludv. Hansen er valgt til at deltage i de Forhandlinger, der paa forskellig Maade og til forskellige Sider skal føres. Igaar var Direktionen for Nyborg-Svendborgbanen, Direktionen for Sydfyenske Jernbaner og Repræsentation fra Nyborg Byraad samlet til Møde for at indlede de egentlige Forhandlinger. Foruden disse Faktorer er der ogsaa andre Institutioner, der er interesseret i Forholdene paa dette Sted. Motorfolkene klager saaledes over, at Parkeringspladsen ved Bilfærgen "Heimdal" ikke er betryggende, bl.a. fordi en Nordøststorm kan sætte Skum og Sprøjt ind over Pladsen, og saa er man meget misfornøjet med, at der hverken er Toilet eller Opholdsrum ved Færgestedet.

Alle disse Forhold skulde nu ordnes paa engang, saa Lokalbanen fik en anstændig Station og Statsbanerne et Sted - eventuelt med en lille Restauration - hvortil Motorfolkene kan henvises, medens de venter paa Skib <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyens Stiftstidende den 16. apr. 1933

>> Lokalstationen skal ombygges.

Lokalstationen ved Svendborgbanen synes nu at skulle forsvinde, idet der mellem Statsbanerne, Sydfyenske Jernbaner og Nyborg-Svendborgbanen er opnaaet Enighed om den tidligere fremførte og her i Bladet omtalte Plan, hvorefter der mellem Kiosken og den nuværende Lokalstation opføres en toetagers Stationsbygning med Toiletter m.m. og maaske en lille Restauration.

Af de 70,000 Kr., som Projektet vil koste, skal Staten udrede de 30,000 kr., Privatbanerne Resten. Stedet bliver saaledes kombineret Lokalbanestation og Bilfærgestation.

Det er Tanken, at Arbejdet skal paabegyndes i Sommer. Pladsen, hvor den synkefærdige Lokalstation nu ligger, skal anvendes til Bilpark <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyens Stiftstidende den 1. maj 1933

>> Motortog af Sporet.

Da Sydfyenske Motortog, der ankommer fra Svendborg Kl. 12,42, inat var paa Vej fra Lokalstationen til Statsbanestationen med ca. 20 Rejsende, løb det af Sporet udfor Hotel "Storebælt".

De Rejsende skyndte sig naturligvis ud af Toget, og ingen var kommet noget til, men der skete en Del materiel Skade.

Man arbejdede endnu i Formiddags med at faa den store Vogn paa Sporet igen. Den var kommet til at staa saa uheldigt, at den spærrede for Havnesporet, saaledes at man i Formiddags ikke kunde losse Kul fra den Damper, der ligger med Kul til Statsbanerne <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyens Stiftstidende den 28. aug. 1933

>> Lokalstationens Ombygning.

Murermester A. Andersen & Søn har nu paabegyndt Støbningen af Murene til den nye Stationsbygning, der skal afløse den gamle, faldefærdige Lokalstation ved Strandvejen.

Arbejdet følges med stor Interesse - ogsaa af den Grund, at man ønsker den gamle Stations Forsvinden hurtigst muligt. Den ser forfærdelig ud <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyens Stiftstidende den 10. okt. 1933

>> Lokalstationen.

Opførelsen af den nye Lokalstation foregaar under megen Interesse fra Befolkningens Side, og navnlig interesserer det at betragte den indviklede Tømmerkonstruktion, som Betonstøbningen fordrer.

Stueetagens Mure er nu opført, og man er gaaet igang med Konstruktionen til 1. Sals Etagen, der bygges til Restauration. Stationsforstanderen faar efter Bestemmelsen ikke Bolig paa eller ved Stationen; men skal have Lejlighed ude i Byen <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyens Stiftstidende den 29. nov. 1933

>> Lokalstationens Skelet er færdigt.

Mængderne af Træværk, der har været anvendt under Støbning af Lokalstationen, bortføres i disse Dage, og man begyndte igaar at sætte Jernvinduer ind i Facaden mod Strandvejen. Bygningen skal være gul og kommer saaledes til i Farve at harmonere med Toldbodens og Mammen og Dreschers Bygninger.

Oprindelig mente man, at Bygningen kunde blive færdig til Nytaar; men det vil sikkert vare endnu nogle Maaneder, inden den kan tages i Brug <<

,,

Det stod i avisen for 90 år siden:

Fyens Stiftstidende den 5. mar. 1934

>> Foruden Plads til Ekspeditionen faar Lokalstationen ogsaa en Restauration. Denne optager Førstesalen og har en meget rummelig Altan, hvorfra man har Udsigt over Havnen og Fjorden. Man naar derop til ad en fiks lille Trappe fra selve Ventesalen.

Naar den nye Bygning om nogle Uger er færdig, skal den tages ibrug, og den gamle skal fjernes. Efter Planen skal ogsaa Stationsforstanderens Bolig rives ned, men da Forstanderen ikke endnu har faaet Besked om at flytte, vil det velsagtens vare nogen Tid, inden den Del af Reformen gennemføres. Det er meningen, at der paa Tomten skal opføres Auto-Service-Station <<

,,

Det stod i avisen for 90 år siden:

Fyens Stiftstidende den 1. maj 1934

>> Nedbrydningen paabegyndt.

Svendborg-Nyborg-Banen har solgt Lokalstationen og Forstanderbolig til Tømrermester Jensen, Ø. Voldgade, for 800 Kr. Det hele skal være fjernet inden 1. Juni.

Køberen har paabegyndt Nedbrydningen af Forstanderboligen, medens Lokalstationens Bygning selvsagt maa vente, indtil Overflytning til den nye Bygning har fundet Sted <<

 

Stationsforstanderboligen på Nyborg Lokalstation ca. 1933. Nedrevet 1934 og senere genopført på Vindingevej (Fotograf ukendt)

 

Her ses lidt af den genopførte villa på hjørnet af Vindingevej og Bøjdenvej yderst til venstre. Dengang var vejforløbet anderledes end i dag, og stedet husede også en benzintank, som det ses. Dateringen er upræcis men sandsynligvis fra perioden 1940-50. Huset er tegnet af statsbanernes arkitekt Heinrich Wenck (1851-1936), der ellers kun beskæftigede sig med stationsbygninger (Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv)

 

Og sådan ser den genopførte stationsforstanderbolig ud i dag set fra Vindingevej ved Ladegårdsvej-Bøjdenvej. De to oprindelige skorstene er erstattet af en ny. Taget er blevet udskiftet, men især vinduespartier og murværk kan genkendes. Huset bærer stadig navnet "BØJDEN" og ligger mere præcist Stenbæksvej 12 i Nyborg (Foto: srk 30/7-2020)

,,

Det stod i avisen for 90 år siden:

Fyens Stiftstidende den 14. dec. 1934

>> Stygt Fald fra en Trappe.

Serveringsdame Frøken Sigrid Schou, Lokalstationen, var igaar Eftermiddags saa uheldig at falde ned ad Trappen mellem Restaurationens 1. og 2. Sal. Frøken Schou fik Hovedet ret slemt forslaaet og maatte køres til Sygehuset. Noget særligt alvorligt er der dog ikke paa Færde <<

,,

Det stod i avisen for 87 år siden:

Fyens Stiftstidende den 26. maj 1937

>> Lokalstationen faar lukket Veranda.

Pladsforholdene har længe været for trange i Lokalstationens Restaurant. Dette vil nu blive afhjulpet, idet der bygges en lukket Veranda ud mod Syd paa 1. Sal <<

,,

Det stod i avisen for 86 år siden:

Fyens Stiftstidende den 18. dec. 1938

>> Lejlighed gør Tyve.

En ung Mand er anholdt af Politiet og fængslet for Tyverier.

Han kom for et Par Maaneder siden forbi Lokalstationens aabne Pakrum, og han fik da den Indskydelse at tage en Pakke, der henlaa paa en Hylde. Indholdet viste sig at være et Stykke Flæsk, som han ikke havde Brug for og derfor kastede i Skarntønden.

En Tid efter kom han atter forbi Pakrummet og borttog atter en Pakke, og denne indeholdt 10 halve Kasse Cigarer. Han solgte Cigarerne og soldede Pengene op <<

,,

Det stod i avisen for 79 år siden:

Fyens Stiftstidende den 24. nov. 1945

>> Ekstraarbejder i Nyborg dræbt ved Benzineksplosion.

Han holdt en Olielygte hen over det aabne Dæksel paa en næsten tom Benzinvogn.

Paa Svendborg-Banens Terræn i Nyborg er der i Morges ved 5,30-Tiden sket en Ulykke, der har kostet Ekstraarbejder ved Banen Hans Robert Spælling Livet. Ekstraarbejderen, der ellers var Chauffør ved Rutebilen, har i 5 Aar gjort Tjeneste ved Banen og havde bl.a. til Opgave om Morgenen at efterse Sporene. Han har i Morges ved en næsten tom Benzinvogn, tilhørende DDPA*, som henstod paa Sporet, løftet et Dæksel og antageligt sat sin Olielygte tæt hen til Aabningen for at se efter et eller andet, og derved er Eksplosionen sket. Der lød et mægtigt Brag, som vækkede Folk i Kvarteret. Store Flammer slog i de første Øjeblikke op fra Stedet, men forsvandt hurtigt, og Vognen tog ikke Skade. En nærboende Mand ilede hen til Stedet og fandt her Ekstraarbejderen liggende død. Han var saa haardt kvæstet, at han var ganske ukendelig. Hans Robert Spælling var ca. 40 Aar. Han boede i Hjulby og efterlader Hustru og fire Børn <<


*DDPA = Det danske Petroleums Aktieselskab senere Esso

,,

Det stod i avisen for 69 år siden:

Fyens Stiftstidende den 15. nov. 1955

>> Helt tog af sporet ved fynsk station.

Motorvogn og syv godsvogne løb af paa Svendborg-Nyborgbanen.

Et næsten enestaaende uheld indtraf i gaar paa Svendborg-Nyborgbanen, hvor et helt tog bestaaende af en motorvogn og 7 godsvogne løb af sporet, da toget var paa vej mod Svendborg. Afsporingen skete i nærheden af Bønkel Station paa broen over Vindinge Aa.

De fleste af godsvognene var læsset med roeaffald og kom derfor til at staa meget haardt paa banelegemet. Heldigvis kom ingen af togpersonalet noget til, og man fik hurtigt forbindelse med Nyborg Syd, hvorfra statsbanernes hjælpetog og mandskab sendtes ud til afsporingsstedet. Man gik straks i gang med at sætte motorvognen og den nærmeste godsvogn paa sporet, og i løbet af et par timer lykkedes dette arbejde, og de to vogne fortsatte til Svendborg. Ogsaa de to bageste godsvogne fik man efter nogle timers forløb sat paa sporet og trukket dem tilbage til Nyborg.

Først klar i nat.

Derimod var fire vogne, som alle var læsset med roeaffald, kommet til at staa meget uheldigt, og først ved 2-tiden i nat var man klar til at køre igennem med tog.

Mens banen var blokeret, etableredes rutebilkørsel for passagerer og post til Frørup Station, hvorfra der sendtes tog til Svendborg. Aarsagen til uheldet skyldes formentlig sporarbejde, som har medført, at sporene ikke har ligget fast nok, da det forholdsvis tunge tog kørte frem <<

,,

Det stod i avisen for 61 år siden:

Fyens Stiftstidende den 2. nov. 1963

>> Restauratør skoldet i Nyborg.

Restauratør Sv. Torben Jensen, Lokalstationen Nyborg Syd, blev i aftes skoldet i ansigtet, da laaget sprang af en trykkoger, og kogende fedt sprøjtede op i hans ansigt. Falck-Zonen kørte ham til Nyborg Sygehus <<

,,

Det stod i avisen for 60 år siden:

Fynsk Aktuelt den 11. sep. 1964

>> Vil DSB gå med til at nedlægge rangersporet til Avernakke?
"Vi er ikke forstokkede" siger banechef Thorning Christensen i forbindelse med Nyborg kommunes ønske om at få sporet nedlagt.
Efter at Nyborg kommune har overtaget den nu nedlagte Svendborg-Nyborg-banes terræn ved Nyborg Syd samt rangersporet til Avernakke, er kommunens byplanudvalg gået i gang med at udforme den fremtidige anvendelse af disse arealer. De implicerede kommunale udvalg står her overfor at skulle løse vanskelige problemer, fordi man indtil videre fra statsbanernes side har ønsket at bevare rangersporet til Dansk Essos depot på Avernakke. Derved bliver der ikke færre end fem steder, hvor byens og omegnens vej- og gadeudvalg krydser det nævnte rangerspor, hvilket vil medføre mange besværligheder, herunder ikke mindst de trafiksikkerhedsmæssige. Det vil også genere Nyborg kommune ved den fremtidige anvendelse af Nyborg Syds areal, hvis sporet skal opretholdes. Endelig må problemet også ses ud fra de tanker, kommunen sysler med, om fremover at omlægge en hel ny vejindføring til aflastning af Strandvejen. Banechefen er forhandlingsvenlig. For at høre, hvordan der indenfor DSB's ledelse ses på spørgsmålet om nedlæggelse af rangersporet, har Aktuelt haft en samtale med banechef Thorning Christensen.
- Må jeg til indledning anføre, at DSB skal leve af at transportere, siger banechefen, og det spiller derfor en stor rolle at bevare sidesporet til Avernakke. Men vi er på den anden side villige til at overveje sagen.
- Vil statsbanerne rejse sagen?
- Nej, byen må rejse spørgsmålet, og jeg kan sige, at vi ikke er forstokkede, men der skal ved sådan en forhandling naturligvis være rimelige grunde at fremføre fra Nyborgs side.
- Er Dansk Esso interesseret i sporets opretholdelse?
- Det ved jeg ikke, men jeg kunne godt tænke mig, at de mener, de selv skal bestride transporten. Men på den anden side er DSB også gode kunder hos Dansk Esso, så det er forståeligt, dersom selskabet vil holde sig neutralt, slutter banechefen <<

Sidesporet blev ikke nedlagt og eksisterer den dag i dag endda fornyet flere gange

,,

Det stod i avisen for 60 år siden:

Fynsk Aktuelt den 11. sep. 1964

>> Legalt "urtyveri" fra Nyborg Syd.
For en uge siden parkerede en mand en vogn foran Nyborg Syd, og efter at han havde været en tur i ventesalen, kom han kort efter spadserende ud med et kasseur under armen. Han lagde uret ind i sin vogns bagagerum, hvorefter han kørte bort med det.
Da personalet på den nedlagte station blev opmærksom på, at uret var fjernet fra sin plads på væggen, slog det omgående alarm, idet man troede, det drejede sig om et tyveri, og det ville statsbanernes tjenestemænd forståeligt nok ikke finde sig i.
En uge efter tyveriet viser det sig imidlertid, at uret er fjernet på legal vis, idet vedkommende havde fået lov til at hente uret, men dette vidste personalet intet om, hvorefter de troede, at uret var stjålet.
Umiddelbart ser det mærkeligt ud, at en fremmed kan fjerne et af stationens ure, uden at ledelsen ved noget herom, men årsagen skal sikkert søges i, at man i øjeblikket har en del papirer liggende, efter at kommunen har overtaget den forhenværende station, og man har derfor ikke været opmærksom på, at uret ville blive hentet <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 14. feb. 1965

>> Spil mellem amt og kommuner om ny vej i Nyborgs udkant.
De tre omegnskommuner omkring Nyborg, der i forening skal anlægge en vej mellem Pilshuse og Dyrehaven i udstykningsomraadet paa Dyrehavegaards jorder, er i sidste uge gaaet i gang med arbejdet, men der er sket en vigtig ændring i det oprindelige projekt. Vejen, der har faaet navnet Egevej, vil nemlig ikke komme til at forbinde de to bydele, men skal ende blindt paa begge sider af Avernakke-jernbanesporet, som den ellers ville krydse.
- Vi vil ikke risikere, at Egevej bliver en stærkt trafikeret omkørselsvej omkring Nyborg, siger sogneraadsformanden i Hjulby, ingeniør Aa. G. Korsgaard, i hvis kommune vej og skinner mødes. Der er tale om en udstykningsvej beregnet til den begrænsede trafik til de huse, der bygges ved den, og hvis den føres helt igennem fra Dyrehavevej til Bøjdenvej i Pilshuse, vil den givetvis blive meget stærkt trafikeret, ogsaa af tunge køretøjer som f.eks. tankbiler, som derved ville faa mere direkte forbindelse til hovedvejene A8 og A1.
Vejen vil komme til at koste henved 100.000 kr., og Svendborg Amt, som de tre kommuner har ført indgaaende forhandlinger med, har nægtet at yde noget tilskud ud fra den betragtning, at der netop var tale om en udstykningsvej. Kommunernes beslutning om at lade banen staa som en bom over vejen, kan derfor ogsaa ses som en reaktion imod amtets holdning. Naar amtet ikke vil være med til at betale, vil man ikke forære amtet den omkørselsvej, som det reelt ville blive.
Paa længere sigt er der imidlertid tanker om at anlægge en omkørselsvej fra Svendborgvejen over til hovedvej A8, og det vil formentlig blive en facadeløs vej, men planerne ligger saa langt ude i fremtiden, at man ikke har drøftet linieføringen, oplyser sogneraadsformand Aa. G. Korsgaard.
Med denne vejplan i erindring er det ikke sikkert, at Egevej nogensinde bliver ført helt igennem, selv om man - hvis Avernakke-sporet engang forsvinder - vil opleve at se vejen spærret af en bom eller et lille grønt omraade paa det nuværende skinneareal


Arbejdet med Egevej paa Dyrehavegaards jorder ved Nyborg er netop sat i gang, og paa dette sted i Dyrehaven vil den ende. Jernbanen gaar paa tværs af skellet i forgrunden, og her vil der vedblivende være et skel. Man vil ikke risikere, at den stille villavej bliver en stærkt trafikeret omkørselsvej <<

,, 

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 15. feb. 1965

>> Svendborg-banens spor er nu væk fra Nyborg.
De godt 30 kilometer jernbaneskinner, der laa som en sidste erindring om den nedlagte Nyborg-Svendborg jernbane, er nu borte. Jernbanekranen og diesellokomotivet fra Odsherredbanen, der har været benyttet til optagning af skinnerne, kom for et par dage siden til Nyborg med det sidste læs skinner, og tilbage ligger nu kun sporet fra Nyborg over havnen og forbi Nyborg Syd til oliehavnen paa Avernakke. Endog sporskiftet ved Avernakke-nedkørslen i dyrehaven er fjernet.
Herefter er mandskab gaaet i gang med at fjerne de overflødige skinner paa Nyborg Syd-omraadet, saaledes at der ogsaa her bliver benzin-sporet tilbage. Arbejdet foregaar ved hjælp af en mobilkran, som piller skinner og sveller op. Disse skinner, som har været benyttet som rangerspor, er ikke meget værd mere, idet de er gamle og slidte, og de er derfor ikke med i det parti, som en række privatbaner med Odsherred-banen som formidler har købt.
Skinnematerialet fra Svendborg-banen er ikke blevet oplagret i Nyborg, men er straks efter opbrydningen blevet sendt videre til de baner, der skal benytte det til udskiftning og fornyelse paa visse strækninger. Det er gaaet temmelig hurtigt med at fjerne skinnerne mellem Svendborg Banegaard og Avernakke ved Nyborg, men man har heller ikke været ude for forsinkelser som følge af vintervejr. Tilbage er nu forhandlingerne om den endelige likvidation af jernbaneselskabet. Alt materiel og alle stationsbygninger er solgt, og afviklingen af selskabet vil ske i løbet af det kommende halve aars tid


Skinnerne paa Nyborg Syd-omraadet fjernes ved hjælp af en mobilkran. Arealet udlægges herefter som P-plads <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 11. maj 1965

>> Stort grundsalg i Nyborg aabner udvej for gadegennembrud.

Nyborg Syd solgt i dag - Korsgade føres over til Strandvejen.

 

Nyborg Syd-station, der i dag er blevet solgt til Dansk Esso, og som skal rives ned til sommer

 

Opsigtsvækkende nye gadeplaner vil endnu i sommer blive gennemført i Nyborg, efter at Nyborg Kommune i formiddags har solgt stationsbygningen Nyborg Syd med omliggende areal til benzinselskabet Dansk Esso for ca. 300.000 kr. Det betyder, at lokalstationen skal rives ned, at Korsgade straks kan føres igennem til Strandvejen, og at det øvrige sporareal - Kamhullet - vil blive udlagt som parkeringsplads.

- Byens forhandlinger med Dansk Esso har staaet paa i nogen tid, oplyste borgmester Børge Jensen i dag, og vi er naaet til enighed om areal, udnyttelse og pris. Overtagelsen finder sted 1. juli, og købesummen betales kontant.

For selve stationsbygningen er prisen 175.000 kr., hvilket er nogenlunde det samme, som kommunen i fjor overtog den for efter nedlæggelsen af Nyborg-Svendborg jernbanen. Foruden stationen omfatter handelen et areal paa ca. 2300 kvadratmeter, som er blevet solgt for 55 kr. pr. kvadratmeter eller i alt 126.500 kr., saaledes den samlede købesum bliver 301.500 kr.

Byens betingelse for handelen var, at Dansk Esso fjerner stationsbygningen. Den har staaet tom siden banenedlæggelsen ifjor, og ogsaa restaurant "Lokalen" paa første sal har været lukket længe. Nyborg Syd-stationen er bygget i trediverne og ligger paa et meget uheldigt sted. Efter banenedlæggelsen var der ingen motivering for at beholde den, og derfor skal den rives ned.

Dansk Esso beholder sin servicestation paa omraadet og moderniserer den, men i løbet af nogle aar - naar man kender de endelige planer for den kommende vejføring i dette omraade - vil ogsaa den blive revet ned og erstattet med en moderne servicestation. I forbindelse med den nu forestaaende modernisering vil benzinselskabet opføre offentlige toiletter paa stedet.

Nyborg Kommune vil hurtigst muligt etablere et gadegennembrud over det tidligere baneterræn, saaledes at Korsgade føres tværs over Dronningensvej og ud til Strandvejen. Den del af Dronningensvej, der ligger mellem Korsgade og Royalhjørnet, bibeholdes, men udføringen i krydset Strandvejen-Adelgade ændres, saaledes at vejen kommer til at udmunde vinkelret paa Strandvejen.

Det øvrige stationsareal vil kommunen udlægge til parkeringsplads. Et lille stinkende vandløb vil blive rørlagt, og hele omraadet skal asfalteres, saa man her kan faa plads til formentlig et par hundrede biler i umiddelbar nærhed af byens centrum <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 19. maj. 1965

>> Nyborgs "sporvogne".

 

 

Selv om Nyborg-Svendborg jernbanen er nedlagt, rangeres der stadig med tog i Nyborgs gader paa det gamle sporomraade, og her er det en vognstamme med tankvogne, der blokerer trafikken i Havnegade. Skinnerne til Dansk Esso paa Avernakke benyttes stadig et par gange dagligt, naar tankvogne skal frem og tilbage, men det er ingen hemmelighed, at mange gerne saa disse skinner fjernet sammen med Nyborg Syd-stationen i baggrunden <<


Ønsket om at få fjernet den gamle stationsbygning blev opfyldt kort tid efter. Derimod ligger skinnerne der stadig den dag i dag 59 år efter avisens artikel og benyttes stadig

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 16. sep. 1965

>> Nyborg Syd rives ned.

 

 

Nedrivningen af lokalstationen Nyborg Syd ved havnen i Nyborg er nu i fuld gang, og som det ses er hele terrasse-udbygningen af glas, staal og træ paa førstesalen nu borte. Bygningen vil være væk om fem-seks uger <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 8. okt. 1965

>> Nyborg Syd som ruin.

 

 

Den tidligere lokalstation Nyborg Syd ved havnen i Nyborg ligger nu som ruin. Nedbrydningen af de svære betonmure gaar hurtigt, og det ene vognlæs brokker efter det andet bliver kørt paa lossepladsen. I løbet af denne maaned vil bygningen forsvinde helt <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 31. okt. 1965

>> Nyborg Syds endeligt.

 

 

Nyborg Syd er nu helt forsvundet. Som et minde om den gamle bygning ligger nu gule murstensbrokker, men snart er alle spor slettet. Her falder den sidste murflade <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 10. nov. 1965

>> Nyborg Syd-stationen "sprænges i luften".

 

Lufttrykket fra eksplosionen løfter presenningen over et af sprængningsstederne ved Nyborg Syd-stationen. Sprængladningerne antændes ved elektriske impulser.

 

Entreprenør P. Chr. Jessen, Odense, maatte i formiddags tage sprængstof i anvendelse for at fjerne resterne af Nyborg Sydstationen ved Strandvejen i Nyborg. En serie smaaeksplosioner løsnede det meget haarde betonfundament saa meget, at resterne nu kan fjernes uden større vanskeligheder.

Lokalstationen har været en "haard nød at knække". Den er opført af armeret beton og har været stærk som en fæstning. Nedrivningsarbejdet har derfor været meget kompliceret, og da de svære betonpæle i bunden skulle væk, maatte man ty til sprængstoffer.

Selve bygningen har været anbragt paa en stor betonplade oven paa nedrammede træpæle, og den byggedes meget solidt baade af hensyn til den bløde bund og af hensyn til rystelserne fra Svendborgtoget. Selve betonpladen ligger en halv meter under jorden og vil ikke blive fjernet.

Fem-seks eksplosioner klarede paragrafferne i formiddags. Man anvendte boronit-sprængstof, og hver ladning var kun paa 50 gram. Større maatte de ikke være paa grund af af de omliggende huse og benzinstationen ved siden af. Yderligere var selve sprængsningsstederne overdækket med presenninger for at opfange murbrokker, saa de ikke skulle lave ravage paa gaderne. Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning holdt politiet folk i passende afstand under sprængningerne <<

,,

Det stod i avisen for 59 år siden:

Fyens Stiftstidende den 2. dec. 1965

>> Remise i Nyborg skal være bilsyningshal.
Svendborg-Nyborg Jernbanens remisebygning paa arealet bag ved den nu nedrevne Nyborg Syd-station skal i fremtiden være bilsyningshal, saaledes at bilinspektør, ingeniør H. Due-Hansen omsider kan faa tag over hovedet. Endnu foregaar bilsynene under aaben himmel i Nørrevoldgade i Nyborg. Justitsministeriet har accepteret et lejemåls-tilbud, som byraadets kasse- og regnskabsudvalg fremsatte i et møde midt i september, og paa mandag kommer sagen til endelig afgørelse i byraadet. Det er kommunen, der nu ejer remisen, og byraadet skal derfor godkende lejekontrakten. Remisebygningen lejes for en periode af højst 15 aar for en aarlig leje af 1000 kr. Lejemaalet skal fra kommunens side være uopsigeligt i fem aar. Forudsætningen er, at justitsministeriet selv bekoster bygningens istandsættelse, indretning og vedligeholdelse samt anlægger de veje og prøvebaner, der er nødvendige for bilsyningen. Det er politimester Erik Landau, der nu sender justitsministeriets godkendelse af kontrakten til byraadet, og han har samtidig indføjet en klausul, der forpligter kommunen til vederlagsfrit at holde adgangsvejen til pladsen foran syningshallen fri for sne i perioder, hvor kommunen alligevel foretager snerydning i gaderne. Kasse- og regnskabsudvalget anbefaler, at vilkaarene for udlejningen godkendes <<

,,

Det stod i avisen for 23 år siden:

Fyens Stiftstidende den 12. nov. 2001

>> Solid nok til lokomotiver. Gammel bro restaureres.

 

 

Der kommer aldrig til at køre lokomotiver igen over den gamle jernbanebro over Vindinge Å ved Nyborg, men alligevel fornyes broen med så stærkt egetømmer, at den såmænd godt kunne bære tonstunge køretøjer.

Nyborg Kommune, som har ansvaret for broen, har besluttet at genopbygge den, som den altid har været. Egetømmeret hentes fra kommunens egne skove, udvalgt og skåret op til dette formål.

Oprindelig blev broen bygget til Nyborg-Svendborgbanen. Men i midten af 1960'erne var der ikke længere brug for den, fordi banen blev nedlagt. Siden bestemte det daværende Fredningsnævn, at en del af banen skulle bevares som sti, og i dag er den vel en af Nyborg Kommunes mest benyttede af cyklister og vandrere.

Stien er godt fire kilometer, og den byder på en imponerende udsigt ud over Holckenhavn Fjord, som er opholdssted for utallige arter af fugle. Desuden rummer engområderne blomsterarter, som ikke ses ret mange andre steder mere, f.eks. gøgeurt og engblomme. Lejlighedsvis er det lykkedes vandrere at se sjældne fugle som havørne og fiskeørne, og fra broen over åen har forbipasserende set isfugle passere over rørskovene.

Det er altså ikke så underligt, at en spadseretur på stien er populær, men de seneste år har det været noget risikabelt at komme over broen. Den var mildest talt rådden, og rækværket skulle man absolut ikke læne sig op ad.

Det blev kritiseret. Derfor blev der repareret nødtørftigt henad vejen, og nu udskiftes så al broens træværk.

Reparationen bliver billig for kommunen, dels fordi den selv lå inde med alt tømmeret og dels fordi arbejdet udføres som beskæftigelsesprojekt. Arbejdsleder Jan Clausen fra Nyborg Kommunes Værkstedscenter leder arbejdet. Han håber, at broen er klar før årsskiftet, men tager forbehold for dårligt vejr <<

(Artiklen er forfattet af Preben Petersen og foto af Jørgen Hansen)

,,

Det stod i avisen for 18 år siden:

Fyens Stiftstidende den 10. okt. 2006

>> Nye sveller på Avernakke-sporet.
Cyklister og gående langs den lille jernbane, der går parallelt med Dyrehavevej, det såkaldte Avernakke-spor, har måske bemærket, at der går folk og skifter svellerne på jernbanen. Det er tjærevirksomheden Koppers A/S, der har valgt at skifte svellerne, fordi de gamle var slidte og trængte til udskiftning.
Det er Nyborg Kommune, der ejer sporene, men da det kun er Koppers, der bruger dem, har virksomheden valgt selv at sætte banen i stand.
- Banen begynder at give sig, fordi svellerne er slidte, så det var ved at være tid til en udskiftning. Vi har allerede skiftet svellerne helt nede ved Koppers, så nu tager vi det lange stræk fra Vindingevej og til Egevej, siger Niels Kristensen fra Koppers A/S.
- Vi vedligeholder sporene, fordi vi er glade for at modtage både råvarer og færdigvarer ad den vej. Det ville være meget dyrere og mere generende for naboer at få varer med vejtransport, siger Niels Kristensen.
Han kan fortælle, at Koppers A/S bruger sporene gennemsnitligt halvanden gang om ugen.
Tidligere har både Kommunekemi og Amoniakken brugt sporene, men da de lukkede, forsvandt noget af interessen for at drive banen også. Hverken DSB eller det hollandske selskab Raileon ønskede længere at stå for jernbanedriften på den korte strækning, og i dag er det Dansk Jernbane, der har jernbanedriften for Koppers A/S.
Egentlig skulle Nyborg Kommune stå for vedligeholdelse af sporene. En gammel aftale gav kommunen ret til at opkræve en afgift pr. vogn, der kørte på sporene, og denne afgift blev så brugt til vedligeholdelse. Siden, det nu kun er Koppers A/S, der bruger sporene, bliver der ikke længere opkrævet denne afgift imod, at Koppers selv står for vedligeholdelse, når Banestyrelsen kræver forbedringer.
- Det er en slags gentleman-aftale, som fungerer. Men på et tidspunkt skal vi da have lavet en ny aftale, siger udviklingschef i Nyborg Kommune, Peter Dansholm <<

,,

Det stod i avisen for 14 år siden:

Fyens Stiftstidende den 24. feb. 2010

>> Is afsporede godstog i Nyborg.
Tre timer tog det at få afsporet, tom tankvogn tilbage på jernbanesporet og få renset sporet for is, sne og grus.
Is i sporet var ved 8.30-tiden i går årsag til, at den ene ende af den forreste jernbanevogn i godstoget til Koppers røg af sporet, lige inden toget skulle passere et af Nyborgs mest befærdede kryds, Adelgade-Strandvejen.
Da godstoget fra firmaet CLF Cargo i lav fart kom ad sporet rundt om Café Rembrandt, hoppede det forreste hjulsæt på vognen op af sporet, og vognenden nåede at trille et par meter ud på asfalten, inden godstoget med i at fire tjæretanvogne på hver 15 ton og lokomotiv stoppede
De fire tankvogne var tomme, oplyses det fra tjæredestillationsvirksomheden.
Her skulle vognene lastes med kreosotolie til eksport. Olien anvendes til træimprægnering.


Det nåede næsten at blive middag, inden tankvognstoget igen kunne trille mod Koppers (Foto: Niels Andreasen)

Det er Nyborg Kommune, der på den pågældende strækning har ansvaret for sporet. Så mens tilkaldt mandskab fra Nyborg Kommunes vejafdeling brugte de næste timer på at rense sporet for fastfrosset is og grus, gik mandskabet på godstoget i gang med at få den afsporede vogn tilbage på sporet.
En kran fra vognmand Erik Jørgensens Eftf. var nok til at hejse vognene tilbage på sporet, og efter omkring tre timers arbejde trillede godstoget videre mod Koppers.
Afsporingen betyder dog, at Koppers nu mangler to tankvogne. For de kan være blevet skadet ved afsporingen og må ikke bruges, før de er undersøgt og eventuelt repareret.
CLF Cargos driftschef Michael Sommerset siger, at mange regner med, at de tunge godsvogne bare knuser isen.
- Men når den er frosset så fast, som tilfældet er her, kan det i stedet betyde, at vognen afspores, siger Michael Sommerset.
For 14 dage siden var der en tilsvarende situation, hvor der dog ikke skete afsporing, og hvor kommunens folk ryddede sporet for is.
I går begyndte kommunens folk at fjerne de ralsten, der ligger mellem sporene, for at give mere plads til den sne, der kommer ned fra oven og som kommer ind over sporet, når gade og cykelsti på stedet bliver ryddet <<

,,

Det stod i avisen for 13 år siden:

Fyens Stiftstidende den 24. feb. 2011

>> Godstog kæmper med is.
For tredje gang inden for et år er et godstog med farlige kemikalier blevet afsporet inde i byen.
Tirsdag skete det igen. Et af godstogene til Koppers blev afsporet og pløjede fortovet på Holmens Boulevard op. Det er anden gang i år og tredje gang inden for et år, at det sker.
Årsagen til afsporingen er is i sporene. Lokomotivet vejer ganske vist 110 ton - vognene op mod 100, når de er lastede, men vognene kan ikke hamle op med isen ved overskæringerne.
- Vi har været opmærksom på stedet omkring havnen, hvor smeltevand er frosset til igen, men nu skal vi også til at være opmærksomme på vejoverskæringerne, siger driftschef Michael Sommerset fra CFL-Cargo, der kører med godstogene igennem Nyborg by og ud til Koppers på Avernakke.
Det er kommunens ansvar at holde sporene fri for is ved overskæringerne.
- Og når kommunen sparer på saltet er sandsynligheden også større for, at der kommer is på jernbanesporene, siger Michael Sommerset, der dog understreger, at man er i god dialog med kommunen.
Hos Nyborg Kommunes vejtjeneste beklager man meget, at toget endnu en gang er blevet afsporet.
- Nu lægger vi det her ind i ruterne, der bliver ordnet i almindelig arbejdstid sammen med andre faste opgaver, så det ikke sker igen. Nu gider vi ikke det her mere, siger vejformand Allan Bach Laursen.
Risikoen er til stede.
I togvognene er kemikalier fra produktionen af tjære på Koppers. Kemikalierne er farlige og rangerpersonalet på togene er uddannede i at køre med det farlige såkaldte RID-gods, fortæller Michael Sommerset.
- Vi har netop fået masker til vores personale, som de skal kunne iføre sig i tilfælde af et uheld.
Han anser det dog for usandsynligt, at en togvogn skulle vælte, men risikoen er til stede


Godstoget kører direkte igennem Nyborg by og igennem villakvarteret ved Egevej og Kastanievej. Problemet har hidtil været ved vejoverskæringer, hvor smeltevandet er frosset til is (Foto: Niels Andreasen og Stine Jessen Jensen)


Koppers: Vi er trygge ved transporten.
Fabrikschef Kirsten Tønnesen fra Koppers Danmark A/S, der sender kemikalier af sted på Avernakke-sporet er generelt tryg ved transporten igennem byen.
- Men det er selvfølgelig ikke godt for os, at der sås tvivl om sikkerheden, så vi har taget kontakt til de forskellige parter i den her sag, siger hun.
Kirsten Tønnesen oplyser, at der transporteres flere giftige kemikalier på transporterne, men ingen meget giftige.
- Man falder ikke død om ved indånding eller berøring af kemikalierne, men det giver kvalme og opkast, hvis mennesker kommer i kontakt med dem.
- Hvis en vogn skulle vælte og kemikalierne flyde ud på jorden, vil de ikke gå i forbindelse med noget på jorden, oplyser hun videre <<



Her bliver Avernakke-sporet fornyet i krydset Adelgade-Strandvejen i 2017 (Foto: srk 4/4-2017)


Udveksling af Avernakke-sporet ved Havnegade-Toldbodgade (Foto: srk 4/4-2017)


Samme sted som forrige foto (Foto: srk 4/4-2017)


Her ligger de nye rilleskinner parat på Strandvejen (Foto: srk 4/4-2017)

 

Næste stop: BYNKEL


til oversigtskortet