Forrige Næste

Km 30,7 fra Svendborg
Km 7,0 fra Nyborg

  

Oversigt over stationer/trinbrætter i Nyborg Kommune på SNB. Ved at klikke på den ønskede station springes direkte til denne, hvis du ikke ønsker at tage hele turen fra Nyborg til Rygård


Kogsbølle vist på ældre kort (1:20.000)

Året før banens indvielse var man i Kogsbølle noget misfornøjede med, at der blev etableret en holdeplads i Bynkel i stedet for Kogsbølle, som var en lille landsby. Protesterne medførte senere, at der blev etableret et trinbræt. Kogsbølle trinbræt lå 1,7 km syd for Bynkel  

 

Kogsbølle trinbræt lå på banens højre side set fra Nyborg. Dengang var vejforløbet anderledes. Bemærk advarselsskiltet lige til venstre for skuret (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Stationsskilt på venteskuret i Kogsbølle (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Kogsbølle trinbræt. Læg mærke til billedets mange detaljer. Selv om skuret synger på sidste vers, er der hverken knuste ruder eller graffiti at se. Noget der ville være utænkeligt i dag (Foto: Erik V. Pedersen, 23/5-64)

 

Kogsbølle trinbræt. Set fra tog 172 på vej mod Nyborg den sidste driftsdag 30. maj 1964. Venteskuret lå 5 m fra spormidte (Foto: Otto Høj Madsen)

 

Kogsbølle. Venteskuret ses under den gule pil. Så idyllisk så der ud på vejen ned til trinbrættet. Fotograf og dato ukendt men formodentlig omkring 1960

 

Kogsbølle trinbræt set fra luften 1954. Også her var vejforløbet anderledes end i dag. Skyggen fra trinbrættets venteskur ses tydeligt på billedet (Ophav: Cowi A/S)

 

Som følge af kommunesammenlægningen i 2007 blev Ullerslev og Ørbæk kommuner indlemmet i Nyborg Kommune. SNB havde ikke mindre end fem standsningssteder i Ørbæk Kommune, hvorfor denne artikel, der omhandler banerne i Nyborg Kommune, er blevet opdateret med disse primo 2008. Vi fortsætter derfor ufortrødent videre mod Slude. Det næste billede viser overkørslen ved Kogsbøllevej, der lå 1,3 km fra Kogsbølle trinbræt og 1,1 km før Slude. Overskæringen var sikret med blinklyssignaler

 

Kogsbølle-Slude. Overskæringen ved Kogsbøllevej med nr. 65 i forgrunden. Opad er mod Kogsbølle/Nyborg (Ophav: Sylvest Jensen 1948)

 

Kogsbølle-Slude. MT 158 med persontog i 1964 formodentlig lige før overkørslen på Kogsbøllevej (vist på forrige foto) på vej mod Nyborg. Den grønmalede MT blev bygget af Frichs, Århus i 1959 og ophugget 2001 (Ophav: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv)

 

Ved Kogsbølle ses stadig nogle meget store udgravninger, der den dag i dag virker imponerende og var med til at gøre banen til en af de dyreste at anlægge pr. km. Den omfattende jordflytning gav også anledning til uheld:

,,

Det stod i avisen for 129 år siden:

Svendborg Avis den 29. okt. 1895

>> Ulykkestilfælde ved Svendborg-Nyborgbanen.

Ved Udgravningsarbejdet paa det ny Baneanlæg skete i Følge Nyborg Avis i Torsdags i nærheden af Kogsbølle et betydeligt Jordskred, ved hvilket 2 Mænd for nogen Tid er gjorte arbejdsudygtige. Jorden skred nemlig ned over 2 Arbejdere, Husmændene Anders Pedersen og Peter Jacobsen (begge af Ellinge).

Der rekvireredes straks Køretøj fra "Storgaarden" og de to tilskadekomne bragtes til Driftslæge Birkerod. Her konstateredes, at den ene havde brækket det venstre Laar, medens den anden, foruden forskellige Hudafskrabninger i Hovedet var betydelig forslaaet over hele Kroppen.

Heldigvis vil de tilskadekomne dog næppe faa varigt Men af Læssionerne <<

,,

Det stod i avisen for 91 år siden:

Fyns Venstreblad den 10. dec. 1933

>> Kogsbølle Trinbrædt.

Beboerne, der har ofret betydelige Midler paa Vejanlæg m.m., klager over, at Togene ikke holder ved Trinbrædtet.

Da Sydfynske Jernbaner og Svendborg-Nyborgbanen gik med til at oprette et Trinbrædt ved Kogsbølle, vakte det stor Glæde hos Egnens Befolkning, der hidtil havde haft meget langt til Station, og man enedes om at anlægge - en god Vej til Trinbrædtet, ligesom der efterhaanden er sørget for Lys paa denne Vej om Aftenen. Disse Foranstaltninger er tilvejebragt ved betydelige Ofre fra Befolkningens Side, og der er efter Trinbrædtets Oprettelse stor Interesse for Benyttelse af Banen, men der er dog ikke lutter Tilfredshed med, at Banerne lader saa mange Tog køre forbi, uden at Folk kan komme af eller paa Togene. En af Beboerne henvendte sig saaledes i Gaar til os og beklagede sig over, at Toget fra Svendborg kort efter Midnat kører forbi og først standser ved Bønkel, hvorved de rejsende til Kogsbølle faar en lang Vej hjem midt om Natten. Endvidere er Toggangen lagt saaledes, at Toget, der har Forbindelse til Færgen til Sjælland ved 19-Tiden heller ikke standser ved Kogsbølle, saa Folk, der skal naa denne Forbindelse, enten maa rejse tidligere hjemmefra eller ogsaa leje Bil til Nyborg. Endvidere er der heller ikke Tilfredshed at det saakaldte Skoletog til Svendborg om Morgenen er rykket saa langt frem og gjort til Godstog paa Strækningen Nyborg-Hesselager. Det volder os stort Besvær, udtalte vedkommende, og da dette Tog altid er meget godt besat med rejsende, synes vi, at Banerne burde tage en Smule mere Hensyn til os, ikke mindst af den Grund, at vi flittigt benytter Togene og har vist det derved, at vi har bragt betydelige Ofre for at gøre Adgangen til Trinbrædtet let og behagelig, men Interessen kan let blive svækket, hvis det vedvarende skal være saadan, at vi skal søge til andre Stationer for at komme med Togene <<

,,

Det stod i avisen for 69 år siden:

Fyens Stiftstidende den 16. jan. 1955

>> Protest mod nedlæggelse af trinbræt.

I Vindinge Sogneraads sidste møde forelaa meddelelse fra ministeriet for offentlige arbejder om, at man fra køreplanens ikrafttræden til sommer vil nedlægge Kogsbølle trinbræt. Sogneraadet vedtog at sende en protest herimod til ministeriet <<

 

Heldigvis kunne avisen tre måneder senere fortælle, at trinbrættet overlevede:

,,

Det stod i avisen for 69 år siden:

Fyens Stiftstidende den 20. apr. 1955

>> Kogsbølle trinbræt nedlægges ikke.

For nogen tid siden blev det oplyst, at man fra den ny køreplans ikrafttræden den 22. maj ville nedlægge Kogsbølle trinbræt, idet der var for lidt passagerer.

Fra Vindinge Sogneraad blev der straks kraftigt protesteret herimod, og sogneraadet har nu faaet meddelelse om, at trinbrættet vil blive bevaret indtil videre <<

,,

Det stod i avisen for 66 år siden:

Ny Dag den 22. maj 1958

>> Paakørt og dræbt af motortog.

I morges kl. 7.27 blev den ugifte landmand Erik Hansen, Damgaarden i Sentved ved Refsvindinge, paakørt og dræbt af motortoget fra Svendborg, da han med en traktor med paahængsvogn passerede den aabne overkørsel ved Kogsbølle trinbræt. - Ved paakørslen blev traktoren splintret, og Erik Hansen slyngedes ca. 20 meter hen ad baneskraaningen. En læge, der var med toget, kunne kun konstatere, at døden var indtrådt. Umiddelbart efter togets ankomst til Nyborg blev der foretaget tjentlig afhøring af motorvognens fører. Det blev her godtgjort, at der var afgivet fløjtesignal inden passeringen af overskæringen. - Ved ulykken skete nogen materiel skade paa motortoget <<

 

Fyens Stiftstidende kunne supplere med følgende: Toget plejer normalt at standse ved trinbrættet for at tage skoleelever op, men disse er nu, hvor det gode vejr har sat ind, begyndt at cykle til Nyborg, og toget kørte derfor med den normale hastighed paa 50-55 km/t. Den dræbte blev 25 år

Næste stop: SLUDE


til oversigtskortet