Km 12,6 fra Nyborg
Klik-bart kort med banens forløb fra Ringe til Nyborg. Ved at klikke på et stationsskilt springes direkte til lokaliteten, hvis du ikke ønsker at se hele artiklen
Ørbæk vist på ældre kort (1:20.000) Næste
station lå i Ørbæk og var banens største, da den havde to etager som
følge af postekspeditionens placering samme sted. Stationen lå 12,6 km
fra Nyborg i en lang kurve i landsbyens nordlige del. Der blev
eksproprieret areal nok til et omløbsspor, vistnok efter krav fra
militæret, som dog aldrig blev anlagt. I
øvrigt var sporsystemet ikke imponerende. Kun et kort læssespor med et
blindspor til en enderampe, blev det til. Ørbæk
station set mod Ellested/Ringe. Til højre ses det ekstra areal, der var
eksproprieret til brug for et senere omløbsspor, men blev aldrig anlagt
(fotograf og årstal ukendte) Stationssklitet
i Ørbæk Ørbæk
sporplan 1949 Ørbæk
station. Ældre postkortbillede. Bemærk petroleumslamperne på muren (Foto:
Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Ørbæk
station set fra vejsiden - årstal ukendt (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske
Arkiv) Ørbæk
station 1955. Stationen blev nedrevet 1969. Samme sted
opførtes Ørbæk Kommunes rådhus 1969-70 (Foto:
Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Ørbæk
station set mod Nyborg (Foto: P. Thomassen 1956) Ørbæk
station og nærmeste omegn set mod Nyborg 1957 (Foto: Sylvest Jensen) Ørbæk
station markeret med rød pil. Her ses hele stationens sporareal fra
luften i 1956. Set mod Ellested/Ringe (Foto: Sylvest Jensen) Ørbæk
station med MP 547 på vej mod Ellested/Ringe og personale. Til højre
stationsforstander J.C. Abildskov Larsen. Årstal ukendt men formodentlig
tæt på banens lukning i 1962 (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Ørbæk
station under nedbrydning i 1969. En håndværker ses på taget i færd
med at fjerne tagsten. Stationen er den eneste på RNB, der er forsvundet.
Mærkeligt nok har ingen fjernet stationsskiltet, der stadig ses på
facaden (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Vogterhus
nr. 9 ved Odense-Ørbæk landevejen kort efter Ørbæk station mod
Ellested/Ringe. På gavlen under vinduet skimtes to hvide pletter. Det er
de karakteristiske emaljeskilte med vogterhusets nr. øverst og et
pileskilt nederst, der pegede mod Ringe. Vogterhuset findes endnu på
adressen Odensevej 8, Ørbæk (Foto: Sylvest Jensen 1959) Vogterhus
nr. 9 set fra den modsatte side. Huset øverst ligger Odensevej 11 i
Ørbæk (Foto: Sylvest Jensen 1959) På
dette luftfoto fra 1956 ses banens forløb tydeligt gennem Ørbæk. KLIK
HER for at se billedet i en højere opløsning (Foto:
Sylvest Jensen) Ørbæk.
Banelinien ved den nuværende Birkevej (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske
Arkiv) Den
28. februar
1961 om aftenen blev et godstog på vej fra Århus til Nyborg afsporet på
Ullerslev station. En aksel i en godsvogn løb varm og antændte vognen,
som blev afsporet. Kort efter lå 16 knuste godsvogne ved stationen. I alt
23 vogne ud af 51 blev afsporet. En husgavl blev knust og 100 m spor revet
op. Lykkeligvis kom ingen til skade. Begge hovedbanens spor blev spærret,
og for første og eneste gang blev Ringe-banen brugt som alternativ
befordringsvej Odense-Nyborg, idet lyntogene og de internationale
eksprestog blev ført over Ringe i det døgns tid, hovedbanen var
spærret. Ved næste store ulykke mellem Odense og Nyborg den 10. august
1967, da to MA-lyntog stødte sammen ved Odense, kunne strækningen via
Ringe ikke benyttes, da Nyborg-Ringe banen var nedlagt. Ørbæk
station. Nordekspressen passerer mens hovedbanen var spærret (Foto:
L. Viinholt-Nielsen,
1/3-61)
Ørbæk
station. Sidste tog
mod Fåborg er afgået (Foto:
L. Viinholt-Nielsen,
26/5-62)
,, Det
stod i avisen for 94 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 28. feb. 1931 >>
Indbrud paa Ørbæk Station.
En
Tyv har iaftes begaaet et dristigt Indbrud paa Ørbæk Station. Et kort
Øjeblik mellem et Par Aftentog, da Stationen henlaa i Mørke, har han
sneget sig ind i Forhallen, og ved at trykke Lugen til Billethullet
ind har han faaet fat i Pengeskuffen under Hullet. Med
et Stemmejern har han brudt Skuffen, der var aflaaset, op og tømt den for
dens indhold, ca. 52 Kr. Da
trafikassistent Thorbek, der kun havde været 20 Minutter borte fra
Stationen, kom tilbage, opdagede han straks, hvad der var sket og fik
Tyveriet anmeldt til Politiassistent Jensen, Ørbæk, der straks, bistaaet
af et Par tilkaldte Statsbetjente fra Nyborg, foretog en Undersøgelse af
Egnen, men Tyven var sporløst forsvundet << ,, Det
stod i avisen for 91 år
siden: Ribe
Stifts-Tidende den 19. jun. 1934 >>
Skinnerne bøjede sig en Alen* paa en Skinnelængde. Paa
Nyborg-Ringe Banen indtraf der i Gaar en Begivenhed af saa alvorlig
Karakter, at den under ugunstigere Forhold kunde have ført til en
Katastrofe. Mellem
Stationerne Refsvindinge og Ørbæk er Banelinien for Tiden under
Reparation paa en længere Strækning, hvorfor Togførerne har Ordre til
forsigtig Kørsel paa det paagældende Sted. Da det Tog, som gaar fra
Nyborg Kl. 12,30, og som bestaar af en Motorvogn med Paahængsvogn, i Gaar
Middags passerede den nævnte Strækning, hvor der er en Kurve, bemærkede
Togfører Steffensen og Konduktøren en unaturlig Bevægelse i Toget, og
de satte straks Farten ned. Bag Toget saa Togføreren nu Skinnerne kaste
sig saa meget ud til den ene Side, at Linien paa en Skinnelængde bøjede
sig henimod en Alen. Ved
Ankomsten til Ørbæk Station gjorde Togfører Steffensen Anmeldelse om
den uhyggelige Opdagelse. Der blev straks sendt Mandskab ud for at
reparere Linien, og i de Timer, Arbejdet stod paa, var Trafikken paa det
paagældende Sted suspenderet. Passagererne befordredes i Bil mellem de
paagældende Stationer. Der
kan ikke rettes nogen Bebrejdelse mod Sydfynske Jernbaners Ledelse, idet
Reparationsarbejdet udføres med fornøden Omhu. Aarsagen til Skinnernes
Bøjning maa alene søges deri, at den stærke Solvarme har ophedet
Skinnerne paa det Sted, hvor Banelinien slaar en Kurve, nøjagtigt samme
Omstændighed, som i 1913 førte til Bramminge-Ulykken << *
1 Alen = 2 Fod = 0,6277 m ,, Det
stod i avisen for 91 år
siden: Fyns
Social-Demokrat den 1. dec. 1934 >>
Togafsporing ved Ørbæk. Lokomotivet
fortsatte ud af Blindsporet og ud i en Pløjemark. Da
det første Morgentog fra Nyborg efter Faaborg - et blandet Tog - i Morges
ved 6½-Tiden var naaet Ørbæk Station, hvor Toget skulde rangere, skete
der et alvorligt Uheld, idet Toget ved en forkert Skiftning af Sporet,
blev ledet ind paa et Blindspor. Lokomotivet fortsatte gennem den for
Enden af Sporet ophobede Grusbunke og løb ud i en Pløjemark. Kun
Lokomotivet og den forreste Godsvogns to Hjul løb af Sporet og ingen
Mennesker kom til Skade. Men det tog 2 Timer at faa Maskinen paa Sporet,
og Togets Passagerer maatte befordres videre i Biler << ,, Det
stod i avisen for 84 år
siden: Fyns
Venstreblad den 30. sep. 1941 >>
Ild i Tørvene ved Ørbæk Station. Ved
22-Tiden i Gaar opdagede man, at det brændte i et stort Tørvelager, som
Ørbæk Mejeri har oplagret ved Stationen. Der blev straks tilkaldt
Assistance fra Falck i Ørbæk og Nyborg, og det lykkedes ret hurtigt at
faa Bugt med Ilden. Den skyldes antagelig en Gnist fra Lokomotivet
<< ,, Det
stod i avisen for 73 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 18. nov. 1952 >>
Dyrlægebil revet med af toget.
Ved
Ørbæk station paakørte toget i aftes en bil ført af dyrlæge F.
Andersen, Aunslev. Dyrlægen havde været i praksis i Herrested og var paa
vej hjem. I det taagede vejr bemærkede han ikke, at bommene ved
jernbaneoverskæringen var sænket for det ankommende tog, og han kørte
derfor gennem den første bom samtidig med, at toget brusede frem. Bilen
blev grebet af togets puffer og blev hængende paa dem helt hen til
stationen - en strækning paa et lille hundrede meter. Dyrlæge
Andersen blev hjulpet ud af bilen. Han havde stærke smerter i højre side
og Falck førte ham til Nyborg sygehus, hvor det blev konstateret, at han
var sluppet meget heldigt fra den farlige tur. Ud over at være noget
forslået, havde han kun paadraget sig en lettere hjernerystelse. Bilen
blev selvfølgelig slemt medtaget << ,, Det
stod i avisen for 62 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 5. apr. 1963 >>
Der har i nogen tid været ført forhandlinger mellem DSB og Ørbæk
Sogneraad om raadets køb af bygningerne til den nedlagte Ørbæk Station,
det tilhørende terræn samt et stykke af banelinien fra stationen mod
Ringe, hvor sogneraadet som følge af udstykning af byggegrunde vil
anlægge en ny vej. Paa et møde mellem sogneraadet og repræsentanter for
DSB opnaaedes der enighed om kommunernes overtagelse af stationspladsen
med stationsbygningen, pakhus og kolonnebygning samt den nævnte
strækning af banelinien paa betingelse af Svendborg Amts og ministeriet
for offentlige arbejders godkendelse << Næste stop: ELLESTED
|