3. del (fortsat)

 

Hvad var der tilbage af banen for 23 år siden (2001)?

Foruden de tidligere nævnte stationsbygninger i Slipshavn og Knudshoved findes der enkelte dæmningsrester mellem de to stationer (se luftfoto). Indtil for nylig var der intakt spor fra Nyborg H til Kommunekemi, som gennem flere år er blevet benyttet som industrispor. Da alle de gamle spor blev taget op på Nyborg H blev sporet ud til Vognmandsvej tillige fjernet. Fra Vognmandsvej ud til motorvejen ligger sporet der endnu – godt tilgroet og et enkelt sted overasfalteret i en indkørsel ved det tidligere Lynfrost. Aller yderst ved den nye hovedbane er der forbindelse til sporanlægget omkring den ny banegård i Svanedammen, hvorfra stiksporet til Kommunekemi nu betjenes. Ved en besigtigelse af det gamle spor sommeren 2001 fandtes svelleårgangssøm fra især 50’erne. På strækningen mellem Vognmandsvej og Slipshavnsvej-overkørslen var ældste svelle fra 1938 og yngste fra 1976. På strækningen fra overkørslen og ud til den ny bane var svellerne stort set alle fra 47-48 og 59. På den videre strækning ud til Knudshoved er der intet at se mere, da sporet lå i motorvejens linieføring

 

Kort fra 1962 med resterne af Knudshoved-banen markeret med gul farve. Noget af dette spor eksisterer stadig (sommeren 2001); men benyttes ikke længere

 

Her krydsede det gamle Knudshoved-spor Fredensgade under Storebæltsvej. Skiltet med ”Spor i drift” står der stadig selv om skinnerne er taget op (Foto: srk 25/8-2001)

 

Lidt længere ude er banes tracé omdannet til en sti, her set ved Vognmandsvej mod Nyborg H (Foto: srk 25/8-2001)

 

På den modsatte side af Vognmandsvej ses det gamle spor stadig samt en stopbom. Tidligere havde banen forbindelse til det øvrige jernbanenet via Nyborg H. Da den nye banegård blev sat i drift i forbindelse med Storebæltbroens indvielse, mistede banen sin oprindelige forbindelse, og i stedet blev sporet tilsluttet den nye stations spornet ude omkring det tidligere Kommune Kemi. Derfor vender stopbommen tilsyneladende forkert. Bygningen til venstre er det tidligere Lynfrost, og hvor resterne af virksomhedens læssespor ses på den anden side af hegnet (Foto: srk 25/8-2001)

 

Svelleårgangssøm fra 1938 ved Vognmandsvej (Foto: srk 26/8-2001)

 

Sporet bag ved det tidligere Lynfrost (Foto: srk 26/8-2001)

 

Resterne af banen set omkring overkørslen ved Slipshavnsvej (Foto: srk 26/8-2001) 

 

Sporet ses stadig krydse vejen til Slipshavn. Ca. 30 m efter overkørslen gik der tidligere et sidespor til venstre og ind til et kreaturslagteri, der ses på billedet heruder (Foto: srk 26/8-2001)

 

Sidesporet til slagteriet omkring 1948. Motorvejen kom til at ligge lige bagved. Se evt. kortet øverst på denne side (Ophav: Sylvest Jensen)

 

Kort efter overkørslen ved Slipshavnsvej ender/begynder sporet ved den nye jernbane til Storebæltsforbindelsen (Foto: srk 26/8-2001)

 

Her ses banens nye tilslutning til Nyborg station omkring det tidligere Kommune Kemi (Foto: srk 26/8-2001) 

 

Et luftfoto fra 2004 giver bedre oversigt over de ændrede forhold som følge af Storebæltsforbindelsen. Knudshovedsporet går nu kun til det tidligere Lynfrost (ikke med på billedet). Kommune Kemi blev tidligere betjent via Knudshovedbanens gamle spor fra Nyborg H

 

Hvad var der tilbage af banen for 18 år siden (2006)?

De sidste fem år er stort set alt på fotoserien ovenover fra 2001 forsvundet i forbindelse med nedrivningen af Den Høje Bro. Ude ved Slipshavnsvej er de sidste skinner taget op. Man må begive sig helt ud til Knudshoved for at finde rester fra banens tid. Den gamle stationsbygning står næsten uændret endnu og har fået en lidet pyntelig tilbygning i form af en sort kasse, der synes at fungere som køkken til det kursuscenter, DSB nu driver på stedet 

 

Den nyanlagte indkørsel til Knudshoved kursuscenter. Sporet lå omtrent hvor vejen ses. Stationsbygningen ses rage frem til venstre. Det er ikke tilladt at køre i bil ind på området, men der findes en offentlig parkeringsplads til venstre umiddelbart før indkørslen. Færdsel til fods eller på cykel er tilladt på hele området (Foto: srk 17/8-2006)

 

Knudshoved station som den ser ud i dag. Sammenlign billedet med det af stationen øverst i denne artikel. (Foto: srk 17/8-2006)

 

Knudshoved station med den uheldige tilbygning, der forhåbentlig bliver fjernet igen med tiden. I baggrunden ses Vestbroen (Foto: srk 17/8-2006)

 

Lidt længere fremme til højre ligger den gamle remise og her er der ikke noget at tage fejl af, da den er beskiltet "Remisebygning" selv om bygningen ikke har set et lokomotiv i over 50 år, men fungeret som sovesal i en årrække. Bygningens oprindelig funktion er altså ikke glemt endnu, og har sikkert fået en og anden til at spekulere over, om der virkelig har kørt tog herud engang.

 

Den tidligere remise (Foto: srk 17/8-2006)

 

Begiver man sig om til den anden ende af bygningen, ses dens tidligere funktion tydeligt om end drejeskiven foran porten for længst er væk.

 

Her ses hele remisebygningen. Selve porten har ingen funktion mere (Foto: srk 17/8-2006)

 

Begiver man sig lidt til venstre for remisen og kigger ud mod vandet, ses tydeligt den dæmning, hvor sporet til Slipshavn lå. 

 

Dæmningen tæt ved remisen hvor sporet til Slipshavn lå for over 100 år siden. De næste 300 m er dæmningen stort set intakt. Set fra fugletårnet (Foto: srk 27/12-2012)

 

Dæmningen set den modsatte vej med remisen til højre og fugletårnet til venstre. Her kunne det godt se ud som om svellerne stadig ligger under det øverste jordlag (Foto: srk 27/12-2012)

 

Efter 100 m ad banedæmningen mod Slipshavn ses et spærrende elhegn, men der er sat et stigearrangement op således det er muligt at passere uden at få stød. Et tilsvarende arrangement findes i den modsatte ende og ses i det fjerne yderst til højre. Indhegningen bliver benyttet til heste en stor del af året (Foto: srk 27/12-2012)

 

200 m fremme findes en 5 m lang og 8 m bred stenkiste fra 1882. Her set i banens højre side mod Slipshavn (Foto: srk 28/12-2012)

 

Stenkisten og noget af banedæmningen set fra modsatte side. Venstre side er mod Slipshavn (Foto: srk 22/5-2017)

 

Lidt længere ude ad banedæmningen ser der sådan ud. Her ses ingen spor efter sveller eller andet jernbanetilbehør (Foto: srk 27/12-2012)

 

Efter 300 m slutter banedæmningen. Nej, banen fortsatte ikke ud i Storebælt. I de lidt over 100 år, der er gået, siden banen blev nedlagt, har Storebælt ædt sig længere og længere ind på kysten. Selv om dæmningen er borte, er det muligt at færdes både til højre og venstre ad en sti langs vandet. Der er 450 m til næste dæmningsrest ved den røde pil (Foto: srk 27/12-2012)

 

Her er dæmningen set den modsatte vej. Ved de gule pile ses stadig to ramper fra den overkørsel, der fandtes her i banens tid (Foto: srk 27/12-2012)

 

Efter 450 m dukker en 180 m lang banedæmningsrest op. Billedet er set mod Slipshavn (Foto: srk 28/12-2012)

 

Den modsatte vej ser der sådan ud. Storebælt har med tiden opslugt en god del af banedæmningen (Foto: srk 28/12-2012)

 

Banedæmningen lidt længere fremme mod Slipshavn. Til højre anes resterne af en rampe fra den overkørsel, der lå her i banens tid (Foto: srk 28/12-2012)

 

Strækningen set den modsatte vej med Knudshoved Fyr i baggrunden. Ved pilen ses resterne af en tidligere overkørsel  (Foto: srk 31/10-2019)

 

Et par svaner tilkendegav højlydt, at de ikke brød sig om at få fotograferet "deres" område (Foto: srk 28/12-2012)

 

Efter 180 m dæmning forsvinder banen atter ud i Storebælts bølger for igen at dukke op efter en gåtur på 460 m langs kysten mod Slipshavn (Foto: srk 28/12-2012)

 

Dette billede er taget 460 m længere nede ad kysten mod Slipshavn, hvor banedæmningen atter dukker op. Billedet er set mod Knudshoved (Foto: srk 31/10-2019)

 

Dæmningen set den modsatte vej. Her er der 250 m banedæmning tilbage i god stand. Ramperne fra en overkørsel i banens tid ses også (Foto: srk 31/10-2019)

 

Længere fremme ser der sådan ud mod Slipshavn (Foto: srk 31/10-2019)

 

Samme sted set mod Knudshoved (Foto: srk 31/10-2019)

 

Næsten fremme ved målet, Slipshavn station, mødes man af dette triste skilt. Der er dog planer om at åbne området for besøgende, som benyttes af Marinehjemmeværnet. Den gamle stationsbygning ses yderst til højre (Foto: srk 31/10-2019)

 

Slipshavn station der ikke har set et tog siden 1905 men tilsyneladende i god stand (Foto: srk 29/12-2012)

 

Slipshavn station som den ser ud i 2017 (Foto: srk 13/11-2017)

 

Går man gennem den lille skov ved kursuscentret ud til den gamle mole, hvor mange lystfiskere holder til, færdes man på den gamle tracé, hvor sporet gik helt ud på molen, så færgerne kunne lægge til, når isdannelser umuliggjorde sejlads på fjorden og de rejsende fortsætte med toget uden at skulle helt ind til Nyborg.

 

Her gik sporet helt ud på molen (Foto: srk 17/8-2006)

 

Den gl. mole hvor sporet lå og hvor færgerne kunne lægge til i isvintre 

(Foto: srk 29/8-2007)

 

Nyere luftfoto af Knudshoved-halvøen med rester af banen. Som det ses, har Storebælt gennem tiden opslugt en god del af banens arealer. Strækningen fra Knudshoved til Slipshavn blev nedlagt i 1905, men banedæmningerne ses stadig tydeligt i landskabet

 

KLIK HER  for at se banens linieføring på gamle målebordsblade

 

Gå tilbage ved at klikke på "Forrige"