Km 29,3 fra Odense Oversigtskortet viser OKMJ's forløb med alle stationer og trinbrætter på den 35,6 km lange bane. Kortet er klikbart. Ved at klikke på fx "Kølstrup", springes der direkte til denne station Mesinge vist på ældre kort (1:20.000)
Mesinge station. Sidebygningen kom til i 1907, og billedet er formodentlig fra samme år eller kort efter. Et af de karakteristiske perrontræer ses til højre. Forrest ses stationsforstander Ole Peder Olsen (f. 9/6-1866) med familie. Familien kom i 1903 fra Rynkeby station, hvor hustruen, Maren Olsen (f. 8/5-1870), var ekspeditrice og Ole Peder Olsen baneformand. I folketællingen fra 1911 er parret opført med otte børn (Ophav: Mesinge Sogns Lokalhistoriske Arkiv)
Mesinge station omkring 1940 set fra banesiden. Varehuset her var meget længere end på de andre stationer og havde to dobbeltdøre mod banen. I banens seneste år var varehusene rødmalede undtagen i Kølstrup, hvor det var gult. Varehusene var af træ med stumpvinklet paptag og klinkbyggede sider og tæt op under taget i gavlene to små, fire-rudede vinduer. Husene var anbragt på murede piller, så der var god ventilation under gulvet (Ophav: Mesinge Sogns Lokalhistoriske Arkiv)
Mesinge station set mod Dalby/Martofte (Foto: Ulf Holtrup 24/4-1964)
Mesinge station set mod Dalby/Martofte. Der sættes signal for tog fra Martofte. Det foregår i det lille skur til venstre, hvorfra der er trådtræk til det enarmede indkørselssignal i stationens nordende. Signalet på perronen kan nemlig ikke ses i tide fra tog nordfra (Foto: Ulf Holtrup 24/4-1964)
Mesinge station set fra luften 1950. Venstre side er mod Dalby/Martofte. Stationens sidefløj kom til i 1907 (Ophav: Odense Luftfoto)
Mesinge station set fra luften 1954. Foruden læssespor havde stationen krydsningsspor indtil o. 1940. Stationsbygningen findes stadig på Stationsvej 17, 5370 Mesinge
Banens eneste viadukt blev opført i jernbeton for Midskovvejen 700 m nord for Mesinge station i 1937 i banens km 30,0. Broen eksisterer den dag i dag og indgår i et stisystem
Viadukten for Midskovvejen set mod Dalby/Martofte (Foto: Holtrup 24/4-1964)
Viadukten for Midskovvejen set fra luften 1950. Den gamle vej anes foran dæmningen. Det tidligere vogterhus på den modsatte side af banen måtte nedrives. Til højre Mesinge Kirke bygget i perioden 1100-1250. Præstegården, bag ved kirken, fik eksproprieret 80 m² jord til vejprojektet, tinglyst 28/3-1941 (Ophav: Odense Luftfoto)
Det stod i avisen for 124 år siden: Aarhuus Stiftstidende den 23. jan. 1901 >> Et Par Heste styrter mod Toget. Om et sammestød på Kjertemindebanen fortæller 'Fyens Stiftstidende': Da Formiddagstoget Kl. 10 i Lørdags gik fra Mesinge Station, kom en Karl fra Brockdorff i stærk Fart kørende ad Kjerteminde Landevej og var kun 20 Alen fra Baneoverskæringen, da han hører Signal og ser Toget fare frem. I stedet for hurtigt at fortsætte Kørslen, holder han hestene an og faar dem drejet om mod Grøften, men skønt der gøres alt muligt fra Lokomotivføreren for at bremse, er det umuligt at forhindre Sammenstødet, idet hestene ustyrligt atter vender sig mod Lokomotivet. Ved Sammenstødet knækkes Vognstangen, den ene Hest styrter død om, og den anden springer op mod Lokomotivet, hvor Lanternen splintres, idet Dyret slynges bort. Det skal have været et skrækkeligt Syn, men mærkværdig nok kom ingen Mennesker til Skade. Karlen slap med Skrækken, og en gammel Mand, der var kommen op at køre med, sprang af Vognen og stødte sig lidt, men faar dog ingen videre Men deraf. Togpersonalet saavel som Passagererne slap da heldigvis ogsaa med Skrækken. Da Toget var standset, hjalp man Karlen med at slæbe Dyrene til Side og faa Halsen skaaret over på dem begge <<
Det stod i avisen for 124 år siden: Fyns Venstreblad den 30. jan. 1901 >>
Kerteminde-Banen.
Det stod i avisen for 100 år siden: Fyens Stiftstidende den 22. dec. 1925 >>
Tre Maskiner sad fast i Sneen paa Hindsholm.
Paa Kertemindebanen kørte Aftentoget fast kort før det naaede Mesinge Station, og Passagererne maatte overnatte i Toget. Sidste Tog fra Odense naaede Kerteminde Kl. 1½ om Natten, og de rejsende, der skulde have været videre til Hindsholm, maatte dels overnatte i Toget og Stationens Ventesale, dels indlogere sig paa Byens Hoteller. I Gaar Formiddags gennemførtes samtlige Plantog mellem Odense og Kerteminde. Ved 10-Tiden sendtes en Maskine ud fra Kerteminde for at assistere det indesneede Tog, men denne Maskine kørte fast ved Taarup. En anden Maskine, der udsendtes fra Martofte for at rydde Strækningen til Mesinge, kørte fast ved Hersnap. Saaledes sad der paa et vist Tidspunkt tre Maskiner fast i Sneen paa Hindsholm. Ved Middagstid lykkedes det at faa samtlige Maskiner fri, og den regelmæssige Drift genoptoges << Det
stod i avisen for 99 år
siden: Fyens
Stiftstidende den 3. jul. 1926 >>
Frygtelig Ulykke ved Mesinge.
Den
knuste Bil paa Redningskorpsets Lastvogn Kertemindebanens
Tog, der afgaar fra Odense Kl. 3,50, blev igaar Eftermiddags, da det
naaede Overkørslen ved Mesinge Station paakørt af en Personbil fra
Odense. Det var en lille 3-Personers Renault-Vogn, som førtes af Fru
Assurandør Martens, Helgavej 18, og i Vognen befandt sig desuden fru
Martens 18-aarige Datter og Fru Direktør Edwards, Odense, med sin Datter,
en lille Pige paa 2 Aar. Bilen
kom fra Kerteminde, hvor Damerne havde været for at bade, og skulde over
Hindsholm tilbage til Odense. Ved Overkørslen ved Mesinge Station er der
en Bakke, hvorfra der er frit Udsyn til alle Sider over Banelinien,
saaledes at man ikke kan betegne Overkørslen som en af de farligste aabne
Jernbaneoverkørsler. Da Fru Martens var oppe paa Bakken opdagede hun
Toget og den Fare, hun befandt sig i. Den motorsagkyndige Undersøgelse af
Vognens Rester og Sporene i Vejen viser, at Fruen har bremset haardt, men
hun kunde ikke naa at standse Vognen, og den ramte Lokomotivet, hvorved
den slog en Kuldbøtte og blev slynget ind mod den følgende Jernbanevogn
med saadan en Kraft, at der frembragtes et Hul i Siden paa Vognen. Alle
Passagerer blev slynget ud af Vognen og kvæstet mod Vejen, og Vognen blev
fuldstændig ødelagt. Der
ilede straks Mennesker til Hjælp. Stationsforstanderen bar den lille Pige
ind i sin Lejlighed. Barnet var saa haardt kvæstet i Hovedet, at det døde,
da Stationsforstanderen var naaet indenfor med det. Fru Edwards var bleven
meget forslaaet over hele Kroppen, Fru Martens havde paadraget sig et Hul
i Hovedet, og det ene Ben var meget forslaaet, hendes Datter var meget
forslaaet i Ryggen. Læge Brücher, Mesinge, og Læge Schwartz, Kerteminde,
tilkaldtes og kom hurtigt til Stede. De tilskadekomne kørtes af Falck's
Redningskorps til Odense. Fru Edwards indlagdes paa Amtssygehuset, hvor
hendes Tilstand idag betegnes som rigtig god. De to andre tilskadekomne
kørtes til deres Hjem. Ulykken,
der saa brat afbrød den lille Biludflugt, har vakt megen Deltagelse
<< Det
stod i avisen for 95 år
siden: Fyens Stiftstidende den 29. aug. 1930 >>
De farlige overkørsler.
Nær ved en Ulykke igaar ved Mesinge. Ved Borget Nord for Mesinge, hvor Kertemindebanen skærer Landevejen, var der igaar paa et hængende Haar nær sket en Ulykke, der kun afværgedes ved, at det i sidste Øjeblik lykkedes Togføreren at standse. Det var en Odense-Bilist, der ikke havde iagttaget Toget. Det
stod i avisen for 94 år
siden: Langelands
Social-Demokrat den 5. aug. 1931 >>
Bil paakørt af Toget.
En
Dame saaret. Ved
Mesinge Station nord for Kerteminde er der i Aftes sket en Paakørsel af
en Bil. En stor Buick-Vogn, tilhørende Købm. Larsen, Vett & Wessels
Udsalg i Odense, var paa Vej til Odense. Ved Overskæringen ved Mesinge
Station blev den paakørt af et Motortog, der lige havde sat sig i Gang
fra Mesinge Station. Bilen blev slynget i Grøften, og Fru Larsen, der var
med i Bilen som Passager, paadrog sig forskellige Kvæstelser. Motortoget
blev slemt molesteret ved Paakørslen og kunde ikke fortsætte, hvorfor
man maatte sende Passagererne videre med Bil til Kerteminde og derfra til
Odense med et andet Motortog. Mange af Passagererne skulde videre med
Eksprestoget fra Odense, men kom paa Grund af Uheldet for sent til dette << Det
stod i avisen for 90 år
siden: Fyens
Stiftstidende
den 18.
nov. 1935 >>
Bekendtgørelse om Afholdelse af Besigtigelses- og Ekspropriationsforretning i
Anledning af Arealerhvervelse m.v. til Anlægget af en Vejoverføring ved
Mesinge Jernbanestation. Det
bringes herved til almindelig Kundskab, at der Lørdag den 23. November 1935 vil
blive afholdt en Besigtigelses- og Ekspropriationsforretning i Medfør af
Forordning af 5. Marts 1845 til Foretagelse af Ekspropriation af nogle Arealer
m.v., hvis Afstaaelse eller Benyttelse vil udkræves til et i Henhold til Lov
Nr. 28 af 1. Februar 1930 bestemt Anlæg af en Vejoverføring til Afløsning af
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbanens ubevogtede Overkørsel for den offentlige
Vej Midskov-Mesinge Nord for Mesinge Jernbanestation, hvorhos der vil blive
foretaget den foreskrevne Forligsprøve med de paagældende om Vederlaget for
Grundafstaaelsen m.v. Forretningen
paabegyndes Kl. 2¼ Eftm. ved den ovennævnte Overkørsel Nord for Mesinge
Jernbanestation og omfatter de paa nedennævnte Fortegnelse opførte Ejere og
Brugere af Mesinge Sogn. Til
at møde ved nævnte Forretning enten personlig eller ved en paa lovlig Maade
befuldmægtiget indkaldes herved i Overensstemmelse med Forordningen af 5. Marts
1845 § 7 og § 9 samtlige paagældende Lodsejere og Brugere. Mødestedet
er for enhver Lodsejer eller Bruger det rekvirerede Areal. Fortegnelse
over de rekvirerede Grundstykker m.v. tillige med en omtrentlig Angivelse af
disses Arealindhold er tilstillet den paagældende Kommunalbestyrelse til
Uddeling. Enhver vedkommende, der ikke paa denne Maade maatte erholde et
Eksemplar af Fortegnelsen, vil desangaaende kunne henvende sig til Formanden for
Kommunalbestyrelsen eller i Kommissariatets Kontor i Ministerialbygningen i
København. Denne
Bekendtgørelse tjener tillige til Efterretning for enhver, der som Panthaver,
Tiendeejer* eller i hvilken som helst anden Egenskab anser sig berettiget til
enten ganske eller for en Del at oppebære den Erstatningssum, der maatte
tilflyde de respektive Ejere. Kommissariatet
for Anlæg af Jernbaner paa Øerne, Ministerialbygningen, København K., den 16.
November 1935. C.
Lerche << *Tiende-ejer
er en person, der (som indehaver af en
kirke ell. en tidligere kongsgaard) er berettiget til at indkræve tiende (en
afgift på en tiendedel af årets afgrøder)
Det
stod i avisen for 89 år
siden: Fyens
Stiftstidende
den 6.
maj 1936 >>
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
Nedbrydningsarbejde. Det
Banen tilhørende Vogterhus (kun Forhuset ikke Udhuset) ved Overkørslen
for Mesinge-Midskov Vejen Nord for Mesinge Station udbydes herved til
Overtagelse til Nedbrydning. Bygningen behøver kun at nedbrydes til
Sokkelhøjde, og Murbrokker o. lign. som ikke ønskes anvendt, kan blive
liggende paa Stedet. Nærmere Oplysning faas paa Mesinge Station, hvor Tilbud
modtages indtil Onsdag den 13. Maj Kl. 13,45, til hvilket Tidspunkt de aabnes i
Overværelse af de Bydende, som maatte have givet Møde. Nedbrydningen skal
være tilendebragt inden 1. juli d.A. <<
Det
stod i avisen for 89 år
siden: Fyens
Stiftstidende
den 6.
jul. 1936 >>
Ny viadukt over Banen.
Som
vi tidligere har omtalt skal der bygges en Viadukt over Kertemindebanen
ved Mesinge-Midskov Vejen. I de sidste Dage er Arbejdet blevet paabegyndt,
og Ledvogterhuset, der ligger ved Overkørslen, er ved at blive revet ned
<<
Det
stod i avisen for 86 år
siden: Fyens
Stiftstidende
den 7. aug. 1939 >>
Giv Agt - der fløjtes ikke. Odense-Kerteminde-Martofte
Jernbane meddeler, at Togene er ophørt med at afgive Fløjtesignal før
Overkørslerne ved Kertemindebanens Skæring ved Landevejen Snekkeled-Mesinge,
Syd for Mesinge Station, og Sognevejen Stubberup-Landevejen ved Scheelenborg,
Nord for Kirkebro Trinbrædt, hvor der er skaffet Udsigt fra Vejen til Banen
efter Ministeriet for offentlige Arbejders Regler af 16. Marts <<
Det
stod i avisen for 73 år
siden: Fyens
Stiftstidende
den 22.
sep. 1952 >>
Hestens Dødsspring blokerede Sporet hele Natten. Kerteminde-Banen
har i Nat været blokeret - lige fra Kl. 21 til Kl. 6 i Morges. Aarsagen var en
Hest, der maatte betale for et uheldigt Eksperiment med Livet. Hesten,
der tilhørte Slagtermester P. Henriksen, Salby, sprang ved 21-Tiden pludselig
ind paa Sporet, netop som Kerteminde-Toget kom kørende ca. en Kilometer Syd for
Mesinge Station. Motorføreren
bremsede haardt op, men en Paakørsel var uundgaaelig. Hesten blev dræbt paa
Stedet, og Motorvognens forreste Hjul blev afsporet. Der kom ingen Mennesker til
Skade ved Uheldet og Togets 62 Passagerer blev afhentet og ført til Kerteminde af et andet Tog. Da Sporet først var klar til Brug igen Kl. 6 i Morges, maatte
man etablere en Rutebil-Transport af de rejsende i Aftes <<
Det
stod i avisen for 64 år
siden: Fyens
Stiftstidende den 13. okt. 1961 >>
Motorcyklist dræbt af Kerteminde-toget. Dødsulykke
i formiddags i jernbaneoverskæringen mellem Mesinge og Dalby. Murermester
Henry Carstensen, Mesinge, blev i formiddags ved 9-tiden dræbt, da han
paa motorcykel med stor kraft tørnede mod Kerteminde-toget i
jernbaneoverskæringen mellem Mesinge og Dalby. Ved
sammenstødet blev Henry Carstensen slynget ca. 25 meter hen ad
banelegemet. Hans tommestok blev senere fundet over 30 meter fra
ulykkesstedet. Læge A. Vaag, Mesinge, der blev tilkaldt, konstaterede, at
døden var indtrådt. Overskæringen
er det pågældende sted forsynet med blinklys, som var i funktion, da
sammenstødet skete. Formentlig er Henry Carstensen blevet blændet af
solen, saaledes at han ikke har bemærket de røde blinklys. Toget,
der førtes af togfører Henry Andreassen, Odense, var netop kørt fra
Mesinge og var paa vej mod Dalby, da ulykken skete. Togføreren har
forklaret, at han ikke bemærkede motorcyklisten, da han nærmede sig
overskæringen. Ved
sammenstødet ramte Henry Carstensen motorvognens venstre hjørne og
splintrede delvis det ene trinbræt. Murermester
Henry Castensen, der blev 58 aar gammel, efterlader hustru og to børn.
For faa aar siden overtog han sin faders forretning i Mesinge. Han var en
dygtig fagmand, afholdt og respekteret af alle, han kom i berøring med
<< PÅ
TUR MED OKMJ
Signalposten
foretog en rejse med OKMJ et års tid før nedlæggelsen. Læs her hvad
forfatteren skrev om Mesinge: "I
km 29,3 når vi første station efter Kerteminde, nemlig Mesinge. I sognet
af samme navn hører Tårup også til. Før vi kører op foran
stationsbygningen har vi på højre hånd sidesporet med skifte i begge
ender og hvortil der er heftet et kort blindspor endende i en rampe -
dette ligger nærmest stationsbygningen. Men også i den anden ende af
sidesporet er der ligeledes heftet et blindspor på, men i farten får jeg
ikke konstateret om der også der er en rampe. Lige før vi kommer til
selve stationsbygningen ender sidesporet og lige efter har vi varehuset af
den sædvanlige type. Men det er længere - meget længere - og der er to
porte ud mod perronsporet, hvorfor mon? Både foran varehus og station har
vi kun et spor liggende, nemlig hovedsporet. Da stationen ligger i en lang
kurve er det sædvanlige dobbeltsignal på perronen erstattet med to
master med hver sit signal, rykket væk fra perronen. De sædvanlige i
firkant klippede træer møder vi også her. Hovedbygningen har som det er
almindeligt på banen gavlen vendt ud mod perronen, og der er også her en
sidebygning direkte koblet til hovedhuset, det hele i to etager med
beboelse på 1. salen. Alt er opført af de samme materialer som på de
andre stationer. Som sædvanlig er her rent og nydeligt på perron og det
øvrige stationsareal. Men kigger man lidt længere væk bag sidesporet er
her godt rodet, hvilket bunker af sveller og gamle skinner er årsag til,
da disse bunker ærlig talt flyder lidt vel rigeligt. Der står nogle få
rejsende af her men ingen på"
Mesinges
første stationsbestyrer var Niels Kristian Nielsen Eistrup f. 14/2-1864 i
Bjergby, Hjørring Amt
Mesinge
station blev solgt for 55.000 kr. til landpostbud Søren Kristensen og
postekspeditør Inger Kristensen (tinglyst 27/2-1969)
Mesinge
station set fra vejsiden som den ser ud i dag (2017) (Foto: srk 29/8-2017) Mesinge
station set fra banesiden mod Dalby/Martofte som den ser ud i dag (2017).
Banelinien er blevet til en asfalteret gang- og cykelsti, der fortsætter
næsten ubrudt ud til Martofte (Foto: srk 29/8-2017) Viadukten
for Midskovvejen set mod Mesinge/Odense, som den ser ud i dag (2017).
Broen, der er fra 1937, er stadig i brug for vejtrafikken, og en sti hvor sporet
lå. Der ses intet opførelsesår på broen, som ellers er normalt. Ligeledes
ses heller ingen sodstribe på broens underside fra damplokomotiverne (Foto: srk
29/8-2017)
Mesinge sporplan
Næste stop: DALBY |