Artiklen
er opdelt i flere strækninger og dækker den nye Nyborg Kommune med
Refsvindinge, Ørbæk og Ellested. Det er muligt at klikke på
kortet og springe til det ønskede sted, men det anbefales at starte herunder
med 1. del. I toppen og bunden af hver artikel er der et link til næste (grøn
pil) eller forrige strækning (rød pil)
Nyborg
H-Odensevej
RNB
befarede strækningen mellem Nyborg og Ringe fra 1897 til 1962. Selv om
det nu er 62 år siden
driften ophørte, er der stadig mange rester tilbage. Første del starter lige efter
den gamle banegård og slutter ved Odensevej (Sprotoften), hvor der stadig
findes en større viadukt fra 1939. Strækningen, der er 2 km lang, er gennemgået
2009-10
Den gamle banegård set fra
Banegårdsalléen, der er anlagt hen over det tidligere sporareal for at
ramme den nye banegård. RNB havde fuld optagelse på stationen. I
forbindelse med Ringebanens etablering blev Nyborgs hovedperron
forlænget. De Ringe-tog, der ikke kørte fra færgehavnen, afgik fra et
blindspor, der endte i en drejeskive ved den nyopførte bygning lige før
den tidligere banegård. Bygningerne efter rundkørslen tilhører Nyborg
Private Realskole. Den gamle banegård indgår nu i en boligbebyggelse (foto: srk 19/4-10)
Strækningen set den modsatte vej.
Sporet mod Ringe lå til højre og længere ude var der remise og
drejeskive. Birkhovedskolen har senere udvidet på området. Hvor der er
græs og parkeringsplads lå efter RNB's ophør rutebilstationen i en
årrække fra 1960'erne indtil den flyttede ned i færgehavnen (foto: srk
19/4-10)
Christianslundsvej-Nymarksvej
hvor den tidligere jerndragerbro førte tre spor henover Christianslundsvej.
Dæmningen findes endnu godt tilplantet. RNB's spor lå yderst til venstre på
dæmningen. Den nuværende bro blev opført i 1991, da det blev nødvendigt at
rette banen ud for at ramme den nye station i Nyborg. Foto set mod Ringe (foto: srk
19/4-10)
På
den modsatte side af Christianslundsvej ses også en dæmningsrest, hvor den
tidligere bro endte og sporet gik i en skarp højrekurve. For enden af
støjskærmen ses taget på den nye banegårdsbygning (foto: srk 19/4-10)
Sådan
ser der ud oppe på dæmningen, hvor sporet mod Ringe lå sammen med de to
hovedspor mod Odense. RNB's spor blev først taget op på denne strækning ud
til Sprotoften omkring 1990 i forbindelse med elektrificeringen (foto: srk 19/4-10)
Frisengårdsvej
med jernbanebroen set mod nord. Midt på brodækket ses årstallet
"1964". RNB blev nedlagt i 1962, alligevel er broen bygget til
tre spor, og Ringe-sporet ud til Sprotoften forsvandt først i forbindelse
med elektrificeringen af hovedbanen (foto: srk 3/6-10)
Broen
over Frisengårdsvej set oppe fra mod Nyborg. Broens hvide rækværk ses i begge
sider. Hvor billedet er taget, lå RNB's spor. Umiddelbart ser det ud som om,
der ikke har været plads til et 3. spor; men det skyldes, at hovedbanen blev
forlagt ind mod RNB's gamle spor i begyndelsen af 1990'erne i forbindelse med
etableringen af den nye banegård i Svanedammen, der også nødvendiggjorde
opførelse af en ny bro over Christianslundsvej 300 m længere fremme. Man
kan så glæde sig over, denne bro var bred nok til forlægningen (foto: srk 3/6-10)
350
m efter Frisengårdsvej mod Ringe lå den
tidligere overkørsel ved Hyrdegyden (set mod nord). Da RNB blev anlagt måtte
vogterhuset nedrives og et nyt opføres. Senere forsvandt overkørsel og
vogterhus. RNB's spor lå mellem hegnet og den fynske hovedbane
(foto: srk 29/5-10)
Banen
set fra Hyrdegyden mod vest. Området hvor RNB's spor lå er lige blevet
planeret. Efter sporet blev taget op, hvilket først skete i forbindelse med
elektrificeringen, var her godt tilgroet (foto: srk 29/5-10)
Årsagen til planeringen ser ud til at være opførelse
af nyt teknikskur og to nye køreledningsmaster med omskiftere. Der skal
tilsyneladende etableres en ny strømsektion på den fynske hovedbane. Ved
skuret begyndte RNB at dreje til venstre og væk fra hovedbanen (foto: srk
29/5-10)
Kort
efter
punktet hvor RNB drejede væk fra hovedbanen ses et ca. 1 m højt kabelskab
fastgjort med nogle store u-bolte til en telefonpæl, der er afskåret ca. 2 m
over jorden. Skabet var næsten skjult af bevoksningen. Et strækningsbillede
fra samme sted kort før banen blev nedlagt viser en stangrække i højre side
set mod Ringe med 8 tråde. Skabet på billedet har med stor sandsynlighed
forbundet et jordkabel med luftledningerne (foto:
srk 1/6-09)
Her
ses kabelindføringen i skabets bund (foto: srk
1/6-09)
Begiver
man sig videre mod Ringe ad den gamle banestrækning ser der sådan ud hvor den
store udgravning begynder. Det er muligt at færdes til fods selv om
udgravningen er godt tilgroet, men det er også over 40 år siden, der sidst
kørte tog her. Når man hører togene komme brusende ude
på hovedbanen tæt ved, kan man ikke lade være med at vende sig om for at se,
om der kommer et tog mod Ringe (foto: srk 1/6-09)
Enkelte
steder hvor bevoksningen endnu ikke har fået overtaget kan man godt fornemme
gravearbejdet har været betydeligt (foto: srk 1/6-09)
Nede i
udgravningen set mod Nyborg (foto: srk 1/6-09)
Udgravningen
ser også ud til at blive brugt som losseplads. Havde det så været en
skinnecykel (foto: srk 1/6-09)
Enkelte
steder er bevoksningen gået ud (foto: srk 1/6-09)
Rester af banehegn ses flere steder. Her på
skræntens højre side set fra Nyborg med noget af Sprotoftens bebyggelse i
baggrunden (foto: srk 1/6-09)
Mere
banehegn med et stykke ståltråd på skræntens højre side set fra Nyborg (foto: srk 1/6-09)
Efter 450 m er udgravningen fyldt op, og der
er anlagt en sti til Sprotoften. Vejen til højre er Ringvej, som løber
parallelt med udgravningen op til Odensevej (foto: srk 1/6-09)
Samme sted set den modsatte vej. Banen lå i
udgravningen til højre, der nu er så tilgroet, at det stort set er umuligt at
færdes dernede (foto: srk 1/6-09)
Ringvej ved
Odensevej. Hvor bilen ses, krydsede banen vejen. Udgravningen blev fyldt op, da
vejen blev anlagt (foto: srk 1/6-09)
Odensevej
eller den gamle hovedvej A1 med viadukten fra 1939. Billedet er set fra
Ringe-siden mod Nyborg. Da Borgeskovskolen blev bygget på den modsatte side
blev noget af udgravningen fyldt op, og der blev etableret lysregulering ved
krydset lige efter viadukten for at sikre skolebørnenes passage. At man ikke i
stedet valgte at anlægge en cykelsti på den gamle banestrækning under broen
virker uforståeligt (foto: srk 1/6-09)
Viadukten
set fra Nyborg-siden mod Ringe. Årstallet "1939" ses stadig på
brobuen. Ved at sænke banen på dette sted undgik
man at ændre på den gamle hovedvejs forløb, der efterhånden var godt
trafikeret ikke mindst på grund af bilfærgerne mellem Nyborg og Korsør.
Tidligere krydsede sporet hovedvejen lige til højre for broen. Denne
overskæring var sikret med bomme (foto: srk 7/6-09)
Nærbillede af broens årstal (foto: srk
7/6-09)
Sådan ser den 26,5 m lange viadukt ud
nedefra. Der er i tidens løb sket en opfyldning med jord. Havde været ideel
til en cykelsti men er ubenyttet. Billedet er set mod Ringe (foto: srk 7/6-09)
|